1 av 3 åpner utrygge e-poster

regnskap økonomi

Nordmenn benytter seg av stadig flere digital tjenester. I takt med digitaliseringen av samfunnet, utvikler også svindlere nye svindelmetoder. En ny undersøkelse fra Telenor viser at hele 93 prosent har mottatt e-post de er usikre på om er trygt å åpne. 


– E-postsvindel er ikke noe nytt, men svindlerne blir stadig mer kreative. Mange har nok fått lokkende tilbud eller e-post fra tilsynelatende reelle aktører, som gjør at det frister å klikke seg videre. Vær oppmerksom er rådet vårt til forbrukerne, sier Hanne Tangen Nilsen, sikkerhetsdirektør i Telenor Norge.

Les også:  Altibox koblet opp verdens nordligste fiberkunde i Finnmark

Svindlerne bruker ofte en metode som kalles «phishing» når de tar kontakt. Det innebærer at de forsøker å «fiske» informasjon ut av deg. Formålet er å få tilgang til ditt personnummer, bankkontoinformasjon eller brukernavn og passord til ulike tjenester. Telenors nye spørreundersøkelse viser at mer enn en tredel av befolkningen har åpnet utrygge e-poster. 

– Det er tydelig at mengden e-postsvindel har økt og det er klart at disse e-postene pirrer nysgjerrigheten. For enkelte kan det være vanskelighet å holde seg unna, sier Nilsen.

Les også:  Har du gjort dette?

Til tross for at over 90 prosent av befolkning har mottatt utrygge e-poster, viser Telenors spørreundersøkelse at kun 14 prosent har blitt utsatt for e-postsvindel. Ifølge Telenors sikkerhetsdirektør viser dette at befolkningen har lært å manøvrere i et truende landskap.

– Nysgjerrigheten tar lett overhånd, men disse tallene bekrefter at nordmenn har tilegnet seg viktig kunnskap. Selv om mange mottar e-postsvindel, har mange lært å skille mellom hva som er ekte og ikke, sier Nilsen og legger til:

Les også:  FN vil granske USAs angrep på Soleimani

– Dersom du likevel skulle være så uheldig å falle i fellen, for all del, ikke del personlig informasjon.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.