Nordic Entertainment Group har sikret eksklusive medierettigheter for Premier League i hele Norden, inkludert Norge for første gang. Rettighetene strekker seg fra 2022 til 2028 og Viaplay blir hjem til rettighetene på det norske markedet.
Engelsk fotball har en unik plass i Norge, og Premier League er den desidert største fotballrettigheten i landet. Det har det vært det siden 1969, da det norske publikummet for første gang kunne følge engelsk fotball på norsk TV. Det er første gang NENT Group har hatt rettighetene til Premier League i Norge.
Det betyr at nordmenn fra 2022 kan følge norske Premier League-stjerner som Joshua King, Sander Berge, Alexander Tettey og ikke minst Ole Gunner Solskjær på Viaplay og NENT Groups plattformer.
Det nordiske mediekonsernet tar over stafettpinnen for Premier League fra sesongen 2022/2023 og har store ambisjoner om å utvide dekningen av direktesendte kamper, dybdereportasjer og annet innhold fra verdens mest underholdende liga.
– Jeg er ekstremt fornøyd med denne avtalen som igjen viser NENT Groups ledende posisjon i Norden. Premier League-fotballen er en hjørnestein i sportstilbudet vårt og nå vil også Norge, i tillegg til resten av de nordiske landene, gi oss en sterk plattform for å videreutvikle denne fantastiske rettigheten. Vi har lang erfaring med å lage Premier League-sendinger i verdensklasse til dedikerte fans i Norden. Våre sportsavdelinger er klare til å løfte dekningen til nye nivåer i mange år fremover, forteller Anders Jensen, konsernsjef i NENT Group.
Han er stolt over å lande avtalen med Premier League.
– Vi viser mange forskjellige idretter, men dette er en milepæl selv for oss. At Premier League nok en gang har valgt oss som sin langsiktige strategiske partner gjør oss veldig stolte. Med eksklusive rettigheter for alle fire nordiske land fram til 2028 er NENT Group bedre rustet enn noen gang. Vi er fast bestemt på å bygge videre på en allerede ledende posisjon og gi alle sportsfanatikere enda mer og bedre dekning av denne fantastiske ligaen.
Også Premier League-sjefen er entusiastisk for avtalen med Nordic Entertainment Group.
– Vi har en stolt og langvarig relasjon med nordiske fans, og er er veldig glade for at Nordic Entertainment Group nok en gang har sikret rettighetene for Premier League. Gjennom Nordic Entertainment Groups kvalitetssendinger og enestående teknologi er vi sikre på at de i løpet av seksårsperioden vil produsere fantastisk innhold til våre lidenskapelige seere i Norden, forteller Chief Executive for Premier League, Richard Masters.
Rettighetene til Premier League i Norge, Sverige, Danmark og Finland er de første som Premier League har solgt for perioden som starter med sesongen 2022/2023, og det er også første gang Premier League selger en rettighet i Europa over en så lang periode.