Norwegians trafikktall for januar viser at selskapets strategi om å gå fra vekst til lønnsomhet fortsetter å levere med en betydelig forbedring i enhetsinntekter, rekordhøy punktlighet og høyere fyllingsgrad.
Totalt 1 974 606 kunder valgte å fly med selskapet i januar. Den planlagte kapasitetsreduksjonen og optimaliseringen av rutenettverket fortsetter å påvirke tallene positivt. Punktligheten for januar var på 87 prosent – dette er den høyeste punktligheten selskapet har hatt i en enkeltmåned siden 2015. Fyllingsgraden var på 81 prosent, opp 4,8 prosentpoeng.
– Jeg er godt fornøyd med at vi fortsetter å levere på strategien om å gå fra vekst til lønnsomhet. Dette er den tiende måneden på rad at den planlagte kapasitetsreduksjon har påvirket enhetsinntektene og fyllingsgraden positivt. Jeg er også fornøyd med at punktligheten forbedres betydelig, for jeg vet hvor viktig dette er for kundene våre, sier Norwegians konsernsjef Jacob Schram.
– Jeg ser frem til å jobbe sammen med mine dedikerte kolleger på bakken og i lufta framover. Sammen skal vi posisjonere selskapet for en lønnsom og bærekraftig fremtid i internasjonal luftfart, fortsetter han.
Selskapet har denne måneden redusert CO2-utslippene med fire prosent til 75 gram per passasjerkilometer. Dette til tross for at selskapet har blitt tvunget å leie inn eldre fly. Norwegian har en av de mest moderne og drivstoffeffektive flyflåtene i verden med en snittalder på 4,6 år. Takket være den unge flyflåten har selskapet redusert utslippene per passasjer med 33 prosent siden 2009.