Laks, ørret, kylling og scampi er alle på topplista over grillprodukter det selges mest av i Coops dagligvarebutikker. I tillegg har salget av vegetarburgere doblet seg.
– Aldri før har vel grillmaten vært sunnere, sier kommunikasjonsjef Harald Kristiansen i Coop Norge.
Grillkongene i Norge er fortsatt ganske tradisjonelle med grillfilet, grillribbe og sommerkoteletter som sikre klassikere, sammen med hamburger- og pølsebrød.
– Men det er overraskende og gledelig at stadig flere og flere legger sunne produkter som fisk og kylling på grillen, sier Harald Kristiansen i Coop Norge.
Burgere og pølser er fortsatt sikre vinnere, men fordi utvalget av ulike produkter er blitt større, forsvinner de fra topp 10-listen. Et produkt i kraftig vekst er Coops vegetarburgere. Disse ble lansert for tre år siden som en del av produktserien Coop Vegetardag, som har blitt ytterligere utvidet foran årets grillsesong.
– Så langt i sommer har kundene våre, som er de som eier oss, flippet 2,2 millioner vegetarburgere. Det er imponerende og en dobling fra antallet på samme tid i fjor sommer. Burger med sopp er den mest populære, men rødbetsburgeren som var vår føste lansering fortsatt selger godt med nærmere 600.000 så langt i år, sier Kristiansen.
Til tross fjorårets supersommer, har salget i Coops grillserie «Grill Perfekt» passer salgstallene fra 2018. Særlig er salget høyt i Coops lavpriskjede Extra.
– Fortsatt er det ukene rundt 17.mai og påsken som var det beste grillukene med flott vær. Nå ser vi at fellesferie i kombinasjon med mer sol har økt salget betraktelig, og med det gode værprgnosene som er for de neste ukene regner vi med at salget vil eksplodere, sier Kristiansen.