Telenor og UNICEF skal beskytte barn i Bangladesh på nett

unicef

Telenor, Grameenphone og UNICEF går sammen for å hindre utnyttelse og misbruk av barn og unge på internett i Bangladesh.

Barn er svært sårbare for vold, utnyttelse og misbruk gjennom uanstendig innhold og oppførsel på nett. Dette søker UNICEF, Telenor og mobilselskapets datterselskap i Bangladesh, Grameenphone, å gjøre noe med.

Gjennom et nylansert prosjekt vil 1,2 millioner barn og unge få opplæring i hvordan de kan være trygge når de bruker internett. Mange foreldre i Bangladesh hindrer barn tilgang til internett for å beskytte dem, men mange barn mister da muligheten til å benytte seg av de mange fordelene internett har å by på. Derfor vil også 400.000 foreldre, lærere og omsorgspersoner få opplæring i hvordan de best kan beskytte barna.

Les også:  Fare for at Nord-Norge går i sort!

UNICEF Norge og Telenor har siden 2014 samarbeidet på tvers av mange landegrenser og Telenors markeder, og sammen med flere av UNICEFs forskjellige landkontorer.

– UNICEF jobber for å sikre at hvert eneste barn i Bangladesh er beskyttet fra alle former for vold, utnyttelse og misbruk. Dette prosjektet sørger for at beskyttelse av barn på nett løftes fram i lyset. Vi håper også at dette vil danne fundamentet for at denne problemstillingen vil bli en viktig del av barns utdanning i Bangladesh, sier generalsekretær i UNICEF Norge,  Camilla Viken.

Prosjektet er beregnet å nå ut til 20 millioner mennesker gjennom en informasjonskampanje. I tillegg vil denne oppfordre beslutningstakere til å gå sammen om en plan for å fremme denne problemstillingen.

Les også:  Forsterker beredskapen i helsevesenet

Ole Bjørn Sjulstad, Chief Corporate Affairs Officer i Grameenphone, viser til at trygghet på nett har blitt et globalt tema, og da spesielt hvordan det påvirker samfunn og fremtidige generasjoner.

– Det er viktig at barn får dra nytte av internett i form av læring og at de forstår viktigheten av å «bruke hue» og å bruke hjertet på nett, sier Sjulstad.

Han referer til en nettvettkampanje UNICEF Bangladesh, Grameenphone og Telenor lanserte i 2018 kalt «Be Smart, Use Heart». Det nye prosjektet er en utvidelse av denne kampanjen, og vil satse på å styrke og spre budskapet om beskyttelse av barn på nett.

Les også:  Naturvernforbundet: Hogst av naturskog må stanses!

– Som en del av vår globale forpliktelse til FNs bærekraftmål nummer 10, om å redusere ulikhet, vil vi innen 2020 lære opp fire millioner barn, på tvers av våre åtte markeder i Norden og Asia, om hvordan de holder seg trygge på nett. Vi er stolte av å ha hatt UNICEF som vår globale partner siden 2014 og alle samarbeidsprosjekter vi har hatt for å sikre barns rettigheter og utvikling for en digital framtid, sier leder for bærekraft for Telenor i Asia, Manisha Dogra.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.