Høy fart, kveldsmørke og glatte veier gir krevende kjøreforhold for mange. Mange holder for høy fart inn mot rundkjøringen. Om vinteren kan dette bli en svært krevende og kostbar affære.
Vinteren kan by på ekstreme forhold når det gjelder å holde bilen på veien. Underkjølt regn som blir til is, store snømengder og dårlig sikt, bare for å nevne noe.
– Undersøkelser viser at mange er usikker på hvordan en skal kjøre i en rundkjøring og jo større, og med flere felt – jo mer usikkerhet blir det. Er veibanen i tillegg full av is og snø, vil markeringene som viser kjøremønsteret være dekket, og utfordringene blir enda mer krevende, sier Arne voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige.
I tillegg kan temperaturen bety mye for hvordan veiforholdene er.
Rundkjøringer, trafikkregler og kjøremønster er ofte noe som skaper debatt. Alle har en eller annen mening om dette, og mange har opplevd – enten å bulke eller nesten holdt på å bulke i en rundkjøring. Totalt skjer det flere tusen slike store og små skader hvert eneste år.
Derfor må en være ekstra på vakt, spesielt om vinteren. Veigrepet blir ofte ekstra glatt der folk bremser ned og der de akselererer inn og ut av en rundkjøring. Mange har i tillegg litt for høy fart inn et kryss eller en rundkjøring og når det i tillegg er blitt speilblankt, sklir de inn i biler som har stoppet. I noen tilfeller kan farten være så stor at de heller ikke har kontroll rundt svingen på det glatte føret og det sier pang.
Selv en liten bulk kan bli kostbar og snitterstatningen etter slike skader de siste årene ligger på rundt 25.000 kroner
– Brems derfor ned i god tid før, inn og gjennom rundkjøringene, sier Voll. Tar en i tillegg hensyn til bilene rundt seg, kommer dette til å gå bra, avslutter kommunikasjonssjefen.