Satser på rå reker til eksklusivt restaurantmarked

reker

Nye og spennende produkter tilpasset et moderne publikum blir stadig viktigere i sjømatbransjen. Nå lanserer Lyngen Reker som første norske produsent ferske, rå reker rettet mot de beste restaurantene i landet.

Før rekene blir å finne på topprestauranter i Norge, debuterer produktet for statsminister og næringslivsledere i Norge under middagen til NHOs årskonferanse i Oslo denne uken.

– Vi er stolte over at vår nyvinning ferske, rå reker er valgt ut som råvare til årsmiddagen i NHO, sier Jack-Robert Møller i Lyngen Reker AS, og legger til at det er inspirerende og artig å gå nye og flere veier.

Les også:  LESERINNLEGG: Taredyrking "hot" i nord?

Det produseres over 8 millioner tonn varmtvannsreker i verden i dag, og volumet øker raskt. De norske rekefangstene på omlag 20 tusen tonn blir dermed et nisjeprodukt på verdensmarkedet.

– Norske rekeprodusenter kan aldri vinne priskrigen mot oppdrettet varmtvannsreke. Å fremheve våre unike kvaliteter, fortelle om og være stolt av det opprinnelige og naturlige, er veien norsk rekenæring må gå. Lyngenfjord RAW er et eksempel på en nødvendig innovasjon, sier Møller.

Les også:  LESERINNLEGG: Vi trenger en ny havbrukspolitikk

Line Kjelstrup, teamleder for markedsføring og fiskeriutsending for Sverige og Norge i Sjømatrådet, mener at produktutvikling og nye, moderne produkter som dette er veien å gå.

– Det foregår masse spennende produktutvikling i sjømatbransjen for tiden. Det at vi får nye, moderne sjømatprodukter tilgjengelig er utrolig viktig for å vinne nye konsumenter og øke sjømatkonsumet her i landet, sier Kjelstrup.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.