Nye og spennende produkter tilpasset et moderne publikum blir stadig viktigere i sjømatbransjen. Nå lanserer Lyngen Reker som første norske produsent ferske, rå reker rettet mot de beste restaurantene i landet.
Før rekene blir å finne på topprestauranter i Norge, debuterer produktet for statsminister og næringslivsledere i Norge under middagen til NHOs årskonferanse i Oslo denne uken.
– Vi er stolte over at vår nyvinning ferske, rå reker er valgt ut som råvare til årsmiddagen i NHO, sier Jack-Robert Møller i Lyngen Reker AS, og legger til at det er inspirerende og artig å gå nye og flere veier.
Det produseres over 8 millioner tonn varmtvannsreker i verden i dag, og volumet øker raskt. De norske rekefangstene på omlag 20 tusen tonn blir dermed et nisjeprodukt på verdensmarkedet.
– Norske rekeprodusenter kan aldri vinne priskrigen mot oppdrettet varmtvannsreke. Å fremheve våre unike kvaliteter, fortelle om og være stolt av det opprinnelige og naturlige, er veien norsk rekenæring må gå. Lyngenfjord RAW er et eksempel på en nødvendig innovasjon, sier Møller.
Line Kjelstrup, teamleder for markedsføring og fiskeriutsending for Sverige og Norge i Sjømatrådet, mener at produktutvikling og nye, moderne produkter som dette er veien å gå.
– Det foregår masse spennende produktutvikling i sjømatbransjen for tiden. Det at vi får nye, moderne sjømatprodukter tilgjengelig er utrolig viktig for å vinne nye konsumenter og øke sjømatkonsumet her i landet, sier Kjelstrup.