![orkla](https://xn--bodposten-n8a.no/wp-content/uploads/orkla.jpg)
Gjenvinning av mer plast er avgjørende for å løse klimautfordringene. Orkla støtter nå en ny europeisk plasterklæring som skal bidra til dette.
Det europeiske samarbeidsinitiativet The Circular Plastics Alliance lanserte i dag sin visjon for mer resirkulert plast i Europa. Orkla er blant selskapene som forplikter seg til å bidra, i godt selskap med Unilever, Nestlé, Pepsico og flere andre internasjonale aktører.
– Plast er et godt emballasjemateriale, men vi må sørge for at det blir gjenvunnet og ikke havner i naturen. Vi setter stor pris på dette felleseuropeiske initiativet, og har selv bidratt til utarbeidelsen av erklæringen. Bransjen og myndighetene må samarbeide for å etablere sirkulære verdikjeder for plast, sier Ellen Behrens, direktør for bærekraft i Orkla.
Ved å signere erklæringen forplikter aktørene seg til å designe produkter og emballasje for gjenvinning, bruke mer resirkulert plast og øke etterspørselen etter resirkulert plast. Målet er å ta i bruk 10 millioner tonn gjenvunnet plast i Europa innen 2025.
– Ett av Orklas bærekraftsmål er å utvikle mer miljøvennlig emballasje og produkter med redusert miljøfotavtrykk. Vi er med i flere forskningsprosjekter for å bygge kompetanse på hvordan vi kan gjøre oss mindre avhengig av plast fremover og flytte det inn i en sirkulær økonomi, sier Behrens.
Behrens utdyper;
– Plast er et nyttig materiale, men nå må vi virkelig ta et løft for å sørge for at det blir gjenvunnet og ikke havner i naturen. Skal vi lykkes er samarbeid mellom oss i næringslivet, myndigheter og organisasjoner helt avgjørende.
Orkla er med i forskningsprosjektet FuturePack, som skal utvikle ny kompetanse og teknologi for å gjøre fremtidens plastemballasje mer miljøvennlig, med mer biobasert og gjenvunnet plast. Prosjektet er et samarbeid mellom en rekke universiteter, bedrifter og organisasjoner. I tillegg er Orkla aktivt med i det norske Floke-prosjektet, som bruker innovasjonstilnærming for å løse samfunnsutfordringer som plast i havet.
Flere Orkla-selskaper er med i «Design for gjenvinning». Samarbeidsprosjektet er satt i gang av Grønt Punkt Norge for å få kunnskap om hvilke endringer i materialvalg og utforming som gjør emballasjen lett å gjenvinne.