Ny undersøkelse: Togpassasjerene er mindre fornøyd

jernbane vinter

Jernbanedirektoratets undersøkelse av kundetilfredshet viser en nedgang fra fjerde kvartal i fjor til første kvartal i år.

– Resultatene reflekterer utfordringene med punktlighet de siste månedene, og understreker behovet for et mer stabilt togtilbud, særlig på Østlandet, sier jernbanedirektør Knut Sletta.

Den ferske undersøkelsen viser at det er særlig punktligheten og kundeinformasjon når togene ikke er i rute som drar tilfredsheten ned, mens kundene er jevnt over godt fornøyd med servicen om bord og renhold på togene.

Les også:  Veisatsing fra Saltfjellet helt til Bognes

På en skala fra 1 til 100, var den samlede kundetilfredsheten i første kvartal 76. Det er en nedgang på tre poeng fra forrige måling. Særlig på Østlandet har det de siste månedene vært mange avvik og lav punktlighet, i tillegg til problemene med Follobanen.

– Vi vet at det er en sterk sammenheng mellom kundetilfredshet og punktlighet. Det er laget en omfattende tiltaksplan med formål å bedre stabiliteten i driften og å gi bedre informasjon når noe skjer, sier Knut Sletta. Arbeidet er et samarbeid mellom Bane NOR, togselskapene og Jernbanedirektoratet.

Les også:  Slik får du gode skiopplevelser i påskefjellet

SJ Nord, som kjører togene mellom Oslo og Trondheim og Trondheim og Bodø, hadde som eneste selskap en bedring i kundetilfredsheten på denne målingen.

– Jeg vil gratulere SJ med gode resultater. De har jobbet målrettet med kundeopplevelsen og servicen om bord, noe kundene setter pris på, sier Sletta.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.