Det er ingen tvil – Italia er i særklasse det beste kulinariske landet å besøke i følge Tickets Kantar SIFO undersøkelse. En fjerdedel av oss synes at Italias gastronomiske opplevelser frister mest. Frankrike, som også blir ansett som et av verdens fremste kulinariske land foretrekkes av 12 prosent.
– Få land er så tett forbundet med mat som Italia. Pasta, pizza, ulike ostesorter som mozzarella og parmesan, og selvfølgelig spesialitetene prosciutto, parmaskinke og salami. Listen kan gjøres lang, sier Ellen Wolff Andresen, Markedssjef hos Ticket Feriereiser.
Maten vi spiser på ferien har ofte stor betydning for reisens helhetsopplevelse. Derimot kan matpreferansene variere. I følge Tickets siste Kantar Sifo-undersøkelse så er Italia det i særklasse beste landet å besøke for matens skyld. Italia rangeres som det beste matlandet av 25 prosent av de spurte. Det er et hopp ned til nummer to, Frankrike, mens Hellas og Spania deler 3. plassen.
Norge er stor sett enige om at Italia er det beste matlandet med unntak av de over 66 år som foretrekker Frankrike (16 prosent) fremfor Italia (11 prosent). Mens i den yngste aldersgruppen (18 – 29 år) er Italia enda mer dominerende da hele 38 prosent mener landet er best på mat. Menn og kvinner er enige i at Italia er best, mens litt flere menn enn kvinner holder en knapp på Frankrike som nummer to (14 vs 10 prosent).
Thailand er vanligvis ofte nevnt i matsammenheng og den thailandske kokkekunsten står høyt i kurs bland ferierende nordmenn. Derimot er det bare 2 prosent som velger Thailand som det beste matlandet å besøke.
– Thailand har et fantastisk kjøkken, men det er generelt sett litt mer krydder i maten og ikke like enkelt å tilpasse seg som det italienske kjøkkenet. Men Thailand har mange spennende smaker. Våg deg utenfor klassikerne og smak på noen mindre kjente retter som grønn papayasalat, stekt morning glory (en type spinat) eller woket fisk med cashewnøtter og basilikumblader, tipser Ellen Wolff Andresen.
Hvilket land tror/mener du er det beste matlandet å besøke?
- Italia, 25 prosent
- Frankrike, 12 prosent
- Hellas, Spania 3 prosent
- Japan, Thailand, Tyrkia, 2 prosent
- Andre, 10 prosent
- Usikker, vet ikke, 39 prosent
Kilde: Ticket Kantar Sifo undersøkelse, riksrepresentativt utvalg