I uke 8 (19. – 25. februar) står en samlet norsk musikkbransje som avsender for kampanjen #hørnorsk. Det er Norsk forening for komponister og tekstforfattere (NOPA) og Spelleman som står bak kampanjen.
Gjennom hele uka skal norsk musikk løftes frem. Etablerte norske låtskrivere og artister vil anbefale norske kolleger, låter, album eller spillelister i sine egne kanaler. Uka avsluttes med Spellemannprisen i Oslo Konserthus, en gedigen hyllest til norsk musikk.
– Målet med kampanjen er å gjøre norsk musikk, på alle språk og i alle sjangre, mer synlig for publikum. Samtidig skal det være en inspirasjon for komponister, tekstforfattere, musikere og norsk musikkbransje, sier Ingrid Kindem, styreleder i NOPA.
Både musikkorganisasjoner, plateselskap, pr-byråer, management, bookingbyråer og andre selskap er med på å fremme norsk musikk i uke 8. I tillegg skal NRK ha sin egen norskdag der det spilles kun norsk musikk i radio.
Podkastserie
Flere bransjerettede aktiviteter er planlagt, og blant annet slippes det en podkastserie hvor vi møter bransjeaktører, låtskrivere og artister i samtale om temaer som låtskriving, karrierevalg og markedsføring.
– Vi begynner vel alle å ta innover oss hvor bra norsk musikk gjør det, både hjemme og ute. Og med suksess kommer ny suksess, det koker også i underskogen av nye artister med stort potensiale. Vi gleder oss til å løfte frem det store spekteret av norske talenter i #hørnorsk-uka i form av norske artister, musikere og låtskrivere sier styreleder i Spellemann, Marte Thorsby.
Dette er uken for å klappe kolleger på skulderen. Det er uken for å gå på konsert og høre norsk musikk og dele en god spilleliste med norske artister og sette på et bra album med norsk musikk. Les mer på www.hørnorsk.no.