Fremskrittspartiet fremmet onsdag et forslag om at regjeringen må utarbeide en nasjonal motorveiplan. Frank Sve, 1. nestleder i Transportkomiteen og transportpolitisk talsperson i FrP mener vi trenger et vegnett som blir dimensjonert etter de faktiske behov.
– Når selv NAF, som skal tale bilistenes sak, allierer seg med Naturvernforbundet om å senke fartsgrensene og bygge mindre veier, sier det noe om hvordan norsk samferdselspolitikk står stilt i dag. Vi ser alt for ofte at når helt nye veier åpnes, så er kapasiteten sprengt umiddelbart, dette er altså realiteten NAF gir inntrykk av å ville fortsette, sier Frank Sve.
At selveste NAF nå går inn for mindre veier og lavere hastigheter opprører ikke bare bilistene.
– Bilen har gitt oss friheter tidligere generasjoner bare kunne drømme om, men dårlige veier gjør enkelte steder denne drømmen til et mareritt. De andre partiene, kun med unntak av FrP vil tilbake til gamlemåten å bygge vei på, de argumenterer med at dette skal være mer økonomisk. Det kunne ikke vært mer feil. Eksempelvis bygget man for noen tiår siden ut strekningen Bamble-Tvedestrand, det gjorde man som 2/3-felts. Det betyr at vi i dag må bygge den ut på nytt for milliarder. Pengene vi sparte da gjør at vi må bruke flerfoldige flere milliarder nå. Det er dårlig samfunnsøkonomi, sier Sve.
Færre veier, mer kø og saktere kjøring er heller ikke særlig fremtidsrettet mener FrP-politikeren.
– Tirsdagens Debatten hos NRK viste i all tydelighet hvorfor norsk samferdselspolitikk trenger Fremskrittspartiet, de andre vil bygge for fortiden, mens vi vil bygge for fremtiden. Det er også derfor vi trenger en nasjonal motorveiplan, slik at vi kan bygge helhetlig, mer samfunnsøkonomisk og med en standard som sikrer vanlige folks og næringslivets fremkommelighet. Vi taper store summer på at folk står i kø, avslutter Sve.