Markedsføring av Fitline

Vi ser nærmere på PM-Internationals markedsføring – erfaringer med og kritikk av Fitline 

PM-International, som eier merket Fitline, er et av verdens største distribusjonsselskap for kosttilskudd og kosmetikk. Men hva skiller selskapet fra konkurrentene? Hvordan har selskapet – sammenlignet med konkurrentene – klart å bli et globalt merke med en omsetning på flere milliarder? I denne artikkelen ser vi nærmere på selskapets markedsføringsstrategier og fremgangsmåte. 

Dette må du vite om kosttilskuddene: 

Kosttilskudd kan være et nyttig tilskudd til kostholdet – især hvis det daglige kostholdet ikke dekker visse næringsstoffer (veganere kan f.eks. ikke få nok vitamin B12 gjennom kostholdet).  

Kosttilskudd inneholder blant annet vitaminer, mineraler, aminosyrer og andre stoffer som er gunstige for helsen og styrker immunsystemet og energistoffskiftet, samt kan styrke den generelle helsen og velvære. Likevel er det viktig å huske at kosttilskudd alene ikke kan erstatte et balansert kosthold og en sunn livsstil. 

Hva er Fitline? 

Fitline er kosttilskudd av høy kvalitet som produseres og selges av selskapet PM-International. Selskapet ble grunnlagt av Rolf Sorg i 1993.

Les også:  17 hjemmeulykker i Nordland hver dag frem mot jul
Young woman having a post workout shake at home after working out in the morning

Hvordan handler PM-International? 

Grunnlegger Rolf Sorg beskriver selskapets startfase i en artikkel fra 2015: «Det pågikk en stor diskusjon om hvorvidt de var nødvendige eller ikke. Da jeg kom inn på markedet, følte jeg meg som en misjonær – siden så mange var imot det.» 

Dette sitatet viser at grunnleggeren allerede i startfasen hadde sterk tro på produktene sine og løsningen. Det er derfor ikke rart at PM-International handler som et multilevel-marketing-selskap og selger produktene sine via direktesalg. 

Det betyr at Fitline-produktene ikke selges i butikker eller kan bestilles på e-handelsplattformer som Amazon. Selskapet satser i stedet på salgspartnere som er ansvarlige for salg av Fitline-produkter.  

Hva gjør Fitline annerledes enn andre merker? 

Selskapet PM-International skiller seg ut på tre punkter: 

  1. Sponsoravtaler med idrettsstjerner 

Aina Ronning, daglig leder i PM-International i Norge, har i et intervju fortalt at «PM-Internationals sponsoravtaler med idrettsutøvere kan gi selskapet et bedre omdømme blant alle som ser opp til idrettsutøvere. For eksempel breddeidrett.» 

Les også:  17 hjemmeulykker i Nordland hver dag frem mot jul

Selskapet bruker samarbeid med fremgangsrike idrettsutøvere og deres prestasjoner til å fremme sitt eget merke. Utøvernes suksess impliserer at Fitline bidrar til denne fremgangen.  

  1. Produktkvalitet («Made in Germany») 

Fitline-produkter produseres i Tyskland, og dette bekreftes av merket «Made in Germany». Dette øker produktenes verdi og gjør at de kan selges i samme prissegment som andre premiumprodukter.  

Dette er en ulempe for internasjonale produsenter som ikke produserer i Europa, siden forbrukere i større grad tar hensyn til kvalitet enn pris når de velger kosttilskudd.  

  1. Veldedig arbeid 

Selskapet støtter en rekke forskjellige veldedige formål og driver sin egen stiftelse kalt «PM We Care». 

Selskapet arbeider blant annet tett sammen med organisasjonen World Vision, og er blant organisasjonens viktigste økonomiske bidragsytere. Dette har gjort det mulig for selskapet å støtte mer enn 5200 fadderbarn (per 2023). 

Les også:  17 hjemmeulykker i Nordland hver dag frem mot jul

Støtten av veldedige organisasjoner er et salgsfremmende middel, siden denne typen ideelt arbeid kan brukes som et argument i direktesalg.  

Hvilken kritikk har Fitline mottatt? 

Selv om de fleste omtalene er positive, har Fitline også fått kritikk. Flere kritiske stemmer kritiserer blant annet produktenes pris, mens andre er bekymret for koffeininnholdet i et fåtall av produkter som skal øke prestasjonsevnen. Multilevel-marketing-modellen kritiseres også, siden direktesalg som inntektskilde ikke er den beste løsningen for alle.  

Fasit 

Et balansert kosthold og kosttilskudd er viktige for helsen – uavhengig av hvorvidt du er en profesjonell idrettsutøver eller bare trener på fritiden. Merket Fitline tilbyr et bredt sortiment av kosttilskudd som hjelper idrettsutøvere på alle nivåer.  

Den enkelte må selv avgjøre om produktene er relevante for dem. PM-International er et av verdens største direktesalgselskaper, og spesielt selskapets markedsførings- og salgsstrategi kan være et attraktivt valg.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Bodoeposten.no