Lexus lanserer elbilen UX 300e

lexsus

Siden introduksjonen av RX 400h i 2005 har Lexus vært en pioner innen elektrifiseringsteknologi og spilt en ledende rolle i å tilby produkter som både byr på ytelser og skader miljøet minst mulig.

På fjorårets Tokyo Motor Show lanserte Lexus sin globale elektrifiseringsstrategi, Lexus Electrified. I den ligger det en målsetning om kvantesprang innen ytelser, kjøreegenskaper og kjøreglede.

Teknologien i Lexus Electrified muliggjør integrert kontroll over drivverk, styring, dempere og bremser, og henter ut det fulle potensialet til motorkontrollteknologi som er utviklet i hybridene. Med denne teknologien kan vi kontrollere kreftene og slik sørge for en ideell positur tilpasset kjøreforholdene. Lexus tar mål av seg å tilby biler som stadig er både tryggere og bedre å kjøre. 

Les også:  Sport Norge vil redde restauranter med spleiselag

Som den første produksjonsmodellen under Lexus Electrified-fanen ble elbilen UX 300e utviklet for strålende ytelser på veien. Lexus’ ingeniører beholdt den egenartede designen og de praktiske egenskapene til hybridversjonen av UX og fokuserte på muligheten til å bygge på de unike egenskapene til elbiler. UX 300es kraftige motor gir en naturlig og kontant akselerasjon, og batteriene som ligger under gulvet gir et lavt tyngdepunkt og optimal rekkevidde for en urban elbil (400 km etter NEDC-syklusen som tilsvarer mer enn 300 km etter WLTP-syklusen). Kombinert med det nyeste innen tilkoblingsteknologi, byr UX 300e på alle fordelene med elbiler samtidig som den også byr på friske kjøreegenskaper og bekvemmelighet i en og samme pakke (i tråd med Lexus’ YET-filosofi)

Les også:  Akevitt Blank fra Norge kåret til verdens beste akevitt

UX 300e lanseres i utvalgte europeiske markedet i andre halvdel av 2020, deriblant Norge, og i resten av Europa fra 2021.

Den første elbilen fra Lexus byr på de gode kjøreegenskaper og det lave støynivået som kjennetegner merket

Lexus har alltid hatt fokus på å tilby ytelser med en viss egenart, og det endrer seg ikke med utviklingen av en elbil. Med utgangspunkt karakteristikkene til UX kunne Lexus-ingeniørene gjøre bruk av det nye elektriske drivverket for å ytterligere forbedre bilens ytelser på veien. Samtidig har UX 300e et av de laveste støynivåene i klassen – som seg hør og bør for en Lexus.

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.