Det er snart 10 år siden godsbåten Tege ble nedlagt, og med den transportkorridoren mellom Østlandet og Nord-Norge basert på sjø- og banetransport – hvor Salten var selve navet i korridoren.
Av: John Kenneth Selven, COB i KAJ Holding AS.
Nord-Norgelinjen ble lansert som ny transportkorridor, og i 2020 fikk rederiet Eureka Shipping tilsagn på 41,6 millioner fra Kystverket for å ivareta sjøtransporten i denne transportkorridoren.
Tiltross for bevilgningen har transportkorridoren uteblitt.
Nord-Norgelinjens betydning: Nord-Norgelinjen ble lansert som ny transportkorridor mellom Østlandet og Nord-Norge av havnene: Lødingen, Bodø og Tromsø. Den skulle basere seg på sjø- og banetransport.
Korridoren ville forsterke øvrige nasjonale korridorer som baserer seg på enten biltransport eller kombinasjonen bil- og banetransport hvor Fauske er et viktig omlastingspunkt. I tillegg finnes transportkorridorer basert på svensk banetransport til f.eks. Narvik og så biltransport.
Nord-Norgelinjen vil styrke Salten som logistikknutepunkt pga større valgfrihet for kundene, økt nasjonal forsyningssikkerhet mellom Nord- og Sør-Norge og mulig framtidsrettet klimavennlig transport. Nord-Norgelinjen vil øke aktiviteten i nordnorske havner og lokale transportselskaper.
La oss se bakover fra år 2030 – hvilke kundekrav kan vi forvente?
Framtidens sluttkunde vil være miljøopptatt og stille krav til klimavennlig transport. Transporten er i dag en stor årsak til utslipp av drivhusgasser, og utgjør på verdensbasis ca. 16 % – noe som ikke vil aksepteres i år 2030.
Dagens kunder av Nord-Norgelinjen er grossister og logistikkaktører. I 2019 viste en undersøkelse at de valgte transportkorridor ut fra korridorens totalkostnad etterfulgt av korridorens pålitelighet og transporttid. Lavest betydning fikk miljøvennlighet for valg av transportkorridor av disse fire.
I 2030 vil dette være forandret. Kravet fra samfunnet om klimavennlige produkter aktualiserer f.eks. klimamerking av produktene slik at sluttkunden enkelt kan velge klimavennlig. Forbrukeren i f.eks. USA vil lett se hvilket klimaavtrykk fisken fra Nord-Norge har som igjen påvirker kjøpemønsteret.
Nord-Norgelinjen kommer ikke uten nytt engasjement fra Salten. Togtidene er i dag et stort hinder for lansering av Nord-Norgelinjen.
Dagens aktuelle kunder (logistikkaktørene) mener transportkorridoren bruker for lang tid og er lite miljøvennlig. Togtransporten fra Oslo til Bodø har økt med 3 timer sett i forhold til år 2013, samt at rederiet har valgt en lite miljøvennlig båt i oppstarten.
Saltenregionen må omfavne Nord-Norgelinjen slik at den nå blir en realitet som styrker konkurransekraften til næringsaktørene i Nord-Norge. Regionen må engasjere seg for å få forbedret transporttiden på toget slik at transportkorridoren blir konkurransedyktig. I tillegg må rederiet love en miljøvennlig båt i nær framtid. Logistikkaktørene må omfavne korridoren – og se på dette som en framtidig mulighet for klimavennlig transport – som sikrer deres kunders konkurransekraft.
Nord-Norgelinjens framtid avgjøres i høst – og uten engasjement fra Saltenregionen blir korridoren ingen realitet. Resultatet blir at Saltens betydning som logistikknutepunkt svekkes.