Hele 1 av 4 nordmenn gir bort egne hjemmelagde julegaver, og det er strikkede artikler som det er den store vinneren. Bare i løpet av de siste par månedene har garnsalget i Norge økt med opp mot 36 prosent gjennom Klarnas betalingsløsning.
– Det er morsomt å se at tradisjonen med å lage julegaver til andre lever i beste velgående i Norge. Spesielt i pandemiperioden, men også før, har vi sett at strikking er noe stadig flere nordmenn driver med. Det er også vanligere at det strikkes mer i vinterhalvåret, og noe av dette havner nok også opp som gaver på julaften, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Klarnas salgsstatistikk viser nemlig at sammenlignet med oktober økte andelen garnsalg innenfor hobbykategorien med 21 prosent i november og hele 36 prosent så langt i desember.
I motsetning til samtlige andre land i undersøkelsen, er det imidlertid strikkede julegaver, ikke mat og drikke som er vanlig ellers, som er den klart vanligste selvlagde julegaven å gi bort. Hele 46 prosent av nordmennene som skal lage julegaver selv, oppgir at de skal strikke dem.
De fleste som gjør dette er kvinner (61 %), men også 13 % av mennene som skal lage julegaver selv, oppgir de vil strikke julegaver i år. Andelen som skal gi bort hjemmestrikkede gensere, sokker og votter til jul, øker også med alderen.
– Ingen andre land er i nærheten av å ha en like stor andel hjemmestrikkede julegaver som det vi har i Norge. Ser vi for eksempel på svenskene eller amerikanerne, velger de heller å gi bort mat eller bakevarer de har lagd selv fremfor hjemmestrikk, sier Elvestad.
Det er i aldersgruppen 18-24 år hvor flest oppgir at de vil lage julegaver de skal gi bort. Her oppgir fire av ti at de skal lage gavene selv. Hele 36 prosent av de under 24 år oppgir de skal gi bort en julegave som de har malt selv. Like mange oppgir at de skal strikke en julegave. Også bakevarer eller andre selvlagde matretter er populære hjemmelagde julegaver å gi bort i denne aldersgruppen.