Fersk undersøkelse fra HelloFresh: Unge nordmenn foretrekker utenlandsk mat

mat asia

En fersk undersøkelse fra HelloFresh viser at 90 prosent av unge nordmenn mellom 30-39 år foretrekker utenlandsk mat. Over 50 prosent av de mellom 18-29 svarer det samme.

– En tydelig indikasjon på at vi vil utforske nye matkulturer på eget kjøkken, sier kulinarisk ansvarlig for HelloFresh i Norden, Nanna Elisabeth Vestergaard Kaldan.

Nanna Elisabeth Vestergaard Kaldan har jobbet for Michelin-restauranten Sat Bains i Nottingham, og er nå kulinarisk ansvarlig for HelloFresh i Norden. Hun er glad for at flere nordmenn nå antakelig vil vie mer tid til matlaging hjemme, og utforske nye retter.

– Ved å utforske matlagingen hjemme, kan vi skape gode minner og opplevelser rundt matbordet uten at det går på bekostning av budsjettet, sier Vestergaard Kaldan.Nordmenn går inn i en periode med lavkonjunktur som vil påvirke både matvalg og kokkelering. Matprisene og opplevelsen av at man får valuta for pengene blir stadig viktigere for nordmenn. Over halvparten svarer at de er villig til å slutte å spise ute for å kunne holde seg til matbudsjettet.

Les også:  Roy-Johann fra Bodø er Årets talent 2024

– Vi går inn i en tøffere økonomisk periode hvor restaurantbesøk blir en luksusvare for mange. Men det betyr ikke at vi ikke kan unne oss noe godt og spennende hjemme, påpeker Vestergaard Kaldan.

Undersøkelsen, som er gjennomført av YouGov på vegne av HelloFresh, gir en tydelig indikasjon på at den yngre generasjonen er mer nysgjerrig og eventyrlysten når det kommer til mat, og at de ønsker å utforske forskjellige matkulturer.

Det mest populære kjøkkenet blant aldersgruppen 30-39 år er det italienske kjøkken. I likhet med italiensk mat, er også asiatisk mat populær, noe som ikke overrasker Vestergaard Kaldan.

Les også:  Nå får Mo i Rana hurtiglevering for første gang

– Asiatisk mat er ikke bare en fest for smaksløkene, men også for øynene. Jeg tror eksplosjonen av farger, smaker og teksturer gjør det til en kulinarisk opplevelse. Mange unge nordmenn vil utforske ulike kulturer og smaker, og det gjenspeiles i valg av mat, sier Vestergaard Kaldan.

Selv om inflasjon og høye kostnader gjør det vanskeligere for folk å reise, mener Vestergaard Kaldan at matlaging kan væreen viktig arena for nordmenn til å utforske nye kulturer og smaker.

– Det er positivt å se at yngre nordmenn er åpne for å prøve nye ting. Verden er full av spennende mat og inspirerende smaker som vi ikke bør gå glipp av, sier Vestergaard Kaldan.

Les også:  Oversikt: Aktiviteter i Bodø Sentrum 2024

Opplev verden gjennom smaken av Street Food Fra uke 11 til 15 lanserer HelloFresh et konsept som tar deg med på en gastronomisk reise gjennom gatene i forskjellige deler av verden. Hvis du velger disse oppskriftene merket med “Street Food” får du lekre retter som smaker aller best når du spiser dem med hendene, – alt fra krydrede tacos til saftige burgere. Med disse enkle og smakfulle oppskriftene kan du la hendene dine ta del i en global kulinarisk reise samtidig som du opplever autentisk mat på sitt beste.

– Våre asiatiske oppskrifter er blant de mest populære og med «Verdensmat» og «Street Food» kan vi inspirere til å oppleve enda flere matkulturer. Forhåpentligvis finner nordmenn nye matfavoritter, avslutter Vestergaard Kaldan.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Gunnar Andreassen

Forfatter og tidl. redaktør i Aftenmagasinet, Nordlandsposten.no og Ranaposten.no. Journalist og skribent i Bodøposten.no samt andre nyhetssider og blogger.