Mens innbyggere Bodø har den høyeste andelen med digital postkasse, er det folk i Bø som oftest logger inn for å bruke offentlige tjenester på nett.
Det framgår av den månedlige statistikken fra Digitaliseringsdirektoratet (Digdir). På nettsiden Samarbeidsportalen kan alle følge bruken av digitale fellesløsninger som eSignering, ID-porten og Digital postkasse. Dette er løsninger som det offentlige bruker i den digitale kommunikasjonen med innbyggerne.
– Høye brukertall slik vi ser i Bø viser at gode digitale tjenester er viktig for folk. Fellesløsningene fra oss brukes til å bygge disse tjenestene og bidrar til å lette dialogen mellom innbyggere, bedrifter og organisasjoner på den ene siden og stat og kommune på den andre, sier avdelingsdirektør Nina Olsen Munthe i Digdir.
Mens vi i snitt hadde 0,9 innlogginger per innbygger i Norge i forrige måned, ligger Nordland nede på 0,08 innlogginger per innbygger.
Innbyggerne i Bø kommune logger på langt oftere enn både nordlendinger spesielt og nordmenn generelt. Her ligger snittet for siste måned på hele 0,27 innlogginger for hver innbygger.
– Høye innloggingstall ser vi ofte hos kommuner som er flinke til å kommunisere digitalt med innbyggere og næringsliv. Dersom folk har tilgang til mange digitale tjenester, og disse oppleves som relevante og nyttige, øker bruken. Gevinsten er en mer effektiv offentlig sektor, sier Olsen Munthe.
48,8 prosent av innbyggerne i Nordland har Digital postkasse, noe som er litt under landssnittet på 50 prosent. Digital postkasse er en offentlig tjeneste som lar folk motta meldinger på en sikker, rask og enkel måte. I fylket er andelen Digital postkasse-brukere høyest i Bodø og Lødingen, og lavest i Hattfjelldal og Beiarn.
Det er også mulig for innbyggere å reservere seg mot digital kontakt med det offentlige. Totalt 3,81 prosent av alle nordlendinger har reservert seg mot dette. Bø er den kommunen i Nordland der flest har reservert seg, etterfulgt av Bindal og Flakstad. Færrest personer har reservert seg i Træna, Bodø og Leirfjord.
– Reservasjoner følger gjerne alder. Generelt ser vi at kommuner med høyt alderssnitt, også har flere innbyggere som har reservert seg mot digital kommunikasjon fra kommunen. Derfor er det viktig å huske på brukerne når man lager nye offentlige løsninger. Jo mer brukervennlige og inkluderende tjenestene er, desto flere vil bruke dem på sikt, sier avdelingsdirektør Nina Olsen Munthe i Digdir.