– Digitalisering handler ikke om å fylle bedriftene med teknologi

microsoft kpmg

Microsoft og KPMG er giganter i hver sin bransje, men har søkt sammen for å lage teknologi som kan skape innovasjon og vekst hos kunder i alle vektklasser.

Sentrale kriterier for å lykkes er forretningsforståelse, digitalisering og endringsledelse ifølge de nye partnerne.

– Når vi bruker vår kompetanse og forretningsforståelse og bygger verktøy på Microsofts plattformer og teknologi, ser vi at det løser utfordringer som kundene våre sliter med, sier Rune Skjelvan.

Han er nestleder for KPMG i Norge, og leder selskapets konsulentvirksomhet. Han forteller at Microsoft og KPMG har samarbeidet i flere år, men for en tid tilbake utvidet de avtalen til å inkludere leveranse av tjenester som CRM, Data & Analytics og overgangsbistand til skydrift, også her til lands. Samarbeidet har vært en suksess.

– Selv om det er relativt kort tid siden partnerskapet ble kunngjort, har KPMG allerede rukket å bli Microsofts nest største samarbeidspartner i verden. Det har gått imponerende fort, sier Kimberly Lein-Mathisen, leder for Microsoft Norge.

Digitale endringer
– Mitt inntrykk er at norske bedrifter grovt sett kan deles inn i tre kategorier. Noen har blitt truffet allerede og står med begge beina midt i det. Andre skjønner at noe vil å treffe dem, og ser at det finnes ting de må sette seg inn i. Den siste kategorien er de som bare har en vag anelse om at noe kanskje kan være på vei, uten helt å ta det på alvor, sier Skjelvan.

Les også:  Ny Galaxy Tab S10-serie lansert

Han mener KPMG var en blanding av de to første kategoriene: Deler av virksomheten sto midt i en ny markedssituasjon som gjorde det helt nødvendig å ta grep som styrket tjenestenes relevans og verdi, mens andre deler av virksomheten var på vei mot altomfattende endringer i måten å gjøre business på.

– Rådgivningsselskaper er nå fullstendig sjanseløse om de ikke kan levere teknologi – da går markedet fra dem. Konsulenter kan ikke lenger bare sende fra seg en powerpoint-deck og si “lykke til!” Vi må kjenne løsningene, kunne implementere dem og hjelpe kunden med å hente ut de forretningsmessige fordelene, sier han.

“Beyond ERP”
Lein-Mathisen mener at nettopp forretningsforståelse blir en stadig viktigere forutsetning for å levere tjenester av verdi i bedriftsmarkedet:

– De fleste selskaper av en viss størrelse kjører nå virksomheten sin på et slags ERP-system, og svært mange har også CRM-systemer. Sånt må storbedrifter ha i vår tid, men ofte kan organisasjonen hente vel så store verdier fra de underliggende dataene, hvis man bare vet å ta de rette grepene. Fremover blir det derfor viktig kompetanse å forstå hvilke grep dette er, hente ut og presentere dataene på en forståelig måte, for så å bruke dem til å drive utvikling og innovasjon, sier Lein-Mathisen.

Helt fra tidlig i samarbeidet med Microsoft fokuserte KPMG på å utvikle verktøy som forenklet, effektiviserte og standardiserte egne prosesser. Smart Audit Platform og Clara var to tidlige resultater, begge utviklet på Microsofts sky-plattform Azure. Erfaringene herfra satte KPMG i stand til å levere løsninger som gir tilsvarende forbedringer for kundene.

Les også:  Huawei lanserer nye smartklokker

– Dette ga en helt annen grunnholdning for hvordan vi leverer tjenestene våre innen både revisjon, due dilligence, granskning, innkjøp og annet. For eksempel kan vi gå gjennom et selskaps innkjøpsprosesser, analysere samtlige kjøp selskapet har gjort i en periode, vurdere konkret hva som kan forbedres, og si i detalj hva de kan spare, sier han.

Med AI og skyen på laget
Da KPMG og Microsoft lanserte en felles “Digital Solution Hub” sommeren 2017, var målet å skape plattform for en portefølje av produkter, tjenester og løsninger som gjør livet enklere for CFOer og finansdirektører. Dette har blitt lagt merke til også utenfor KPMG. Nylig utropte Forrester KPMG til en “Leader in Microsoft Dynamics 365 Services”. De fremhevet KPMGs evne til å “utnytte Dynamics-plattformen til å skape digital transformasjon” og anbefalte KPMG til prosjekter hvor endring av forretningsprosesser står sentralt.

Digital Solution Hub er bemannet med utviklere, analytikere, designere og andre spesialister fra både KPMG og Microsoft. To viktige elementer i samarbeidet er å gjøre det enkelt for kundene å bruke kunstig intelligens (AI) til å forenkle og effektivisere arbeidsoppgaver, og skyteknologi for å redusere virksomhetenes behov for en egen serverpark.

– Det vi nå ser av AI er bare toppen av isfjellet. Her vil det veldig fort komme prosjekter som blir dypt integrert i store deler av forretningsprosessene, men bruken av skyteknologi kommer først. Dataene flyttes allerede til skyen med imponerende hastighet, og det vil bare gå fortere, sier Lein-Mathisen.

Les også:  Ny Galaxy Tab S10-serie lansert

– Morgan Stanley har estimert at rundt 20 prosent av data-prosessering allerede skjer i skyen. Det er på det nivået at folks bruk av teknologi – smarttelefoner, digital musikk, videospill eller annet – har vist seg å skyte fart på ordentlig. Morgan Stanley tror derfor at halvparten av all data-prosessering vil skje i skyen allerede i 2020, sier hun.

Digitalisering og endringsledelse
– Samtidig handler dette ikke om å fylle bedriftene med teknologi, eller engang om å ha den beste teknologien. Det handler om å virkelig ta teknologien i bruk, og da må maktforhold endres og kulturer snus. Folk er redde for å gjøre ting på nye måter, og derfor vil endringsledelse stå sentralt hos dem som lykkes, sier Skjelvan.

– Et stykke på vei blir spørsmålet hva digitalisering egentlig er. Først og fremst er det et “change of mindset”, at man snur på folks forestillinger. Enhver leder ønsker seg ansatte som tenker “hvordan kan jeg gjøre dette bedre” – og da helst ikke bare 5-10 prosent bedre, men kanskje 100 prosent bedre. Sikter man mot forbedringer på en slik skala, kommer man ikke utenom å ta nye verktøy i bruk, sier Kimberly-Lein.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.