Vinterdekk er ikke laget for sommertemperaturer

bildekk

Er det meldt nattefrost fremover eller ser det ut som plussgradene har kommet for å bli? Å kjøre på piggfrie vinterdekk året rundt kan være livsfarlig. Bremselengden din kan bli doblet.


Å beholde vinterdekk på når det blir varmere i været blir frarådet av bilekspert. Det kan nemlig føre til dødsulykker.

– Du har lov å kjøre med piggdekk i Nordland, Troms og Finnmark frem til 1. mai. I resten av landet er regelen første mandag etter 2. påskedag. I år var det 9. april, sier Roger Ytre-Hauge som er fagsjef på motor i Frende Forsikring.

Les også:  Ny undersøkelse: Store forskjeller i energibruk til varmtvann

– Men det er føre og veigrep som avgjør, og det vil variere i et så langstrakt land som Norge. Når det gjelder vinterdekk uten pigg, må du følge med på værmeldingen og ta egne vurderinger ut fra føret, sier Ytre-Hauge.

Bremselengden øker
– Det er stor forskjell på vinterdekk og sommerdekk. Så selv om det er lov å kjøre året rundt på piggfrie vinterdekk er det absolutt ikke noe vi anbefaler, sier fagsjef motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge.

Mønster og gummiblanding er ulik på de to dekktypene. Dette gjør at bremselengden øker betraktelig. Spesielt gjelder dette på vått underlag.

Les også:  KrF med millionsatsing på transport for funksjonshemmede

– Vinterdekk er ikke laget for sommertemperaturer. Tester viser at bremselengden kan bli doblet sammenlignet med kjøring med sommerdekk, sier Bård Morten Johansen, seniorrådgiver i Trygg Trafikk.

– Tenk hvordan det kan ende hvis dekkene gir deg dobbelt så lang bremselengde eller du får vannplaning, sier Roger Ytre-Hauge.

– Har ført til dødsulykker
Mange tenker at de skal kjøre vinterdekkene gjennom et helt år for å utnytte de siste millimeterne med lovlig mønsterdybde og kjøpe et nytt sett neste vinter.

Les også:  Bertel O. Steen viser ny elektrisk lastebil på Zerokonferansen

– Det er heller ikke noen god, økonomisk ide. Piggfrie vinterdekk slites mye raskere på varm asfalt enn på kaldt vinterføre med snø og slaps, sier Frendes bilekspert.

Ulykkesstatistikken er lite detaljert på dette området, men det er på det rene at dårlige dekkvalg har vært årsaken til mang en kollisjon.

– Dårlig veggrep på grunn av slitte dekk kombinert med høy fart har ført til dødsulykker. Dekkeksplosjoner har også forekommet i slike ulykker på grunn av at dekkene var helt nedslitte, sier Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.