Postens signeringsløsning har spart 95 årsverk

posten

Postens signeringstjeneste passerte nettopp 1 million signeringer. Beregninger viser at løsningen har gitt kundene en tidsbesparelse tilsvarende 95 årsverk.


Postens signeringstjeneste ble lansert i 2016, og brukes av nesten 600 virksomheter i både offentlig og privat sektor. Tjenesten er en digital fellesløsning som kan brukes av alle offentlige virksomheter.

Enklere og raskere
På et par år har Lånekassen digitalisert nesten alle signeringer ved utbetaling av studielån.

– Av totalt 466 703 signeringer i 2018 var hele 439 025, altså 94 prosent, digitale. Dette inkluderer både kunde- og foreldresigneringer. Kundene våre har lenge hatt muligheten til å signere digitalt, og skoleåret 2016-2017 innførte vi foreldresigneringsportalen som gjør det enklere og raskere for foresatte å signere på vegne av barna sine dersom de er under 18 år, forklarer Nina Schanke Funnemark, administrerende direktør i Lånekassen.

Les også:  Fagbrev på jobb gir gevinster til alle

Naturlig valg
For Utleiemegleren var det viktig å forenkle betjeningen av kunder som er spredt over et stort geografisk område, både i Norge og utlandet. Postens signeringstjeneste ble derfor et naturlig valg.

– Vi er svært fornøyde med å kunne tilby kundene våre digital avtalesignering. Siden BankID benyttes ved signering opplever våre kunder tjenesten som trygg, samtidig som den selvfølgelig er svært effektiv, forteller kvalitetsansvarlig i Utleiemegleren, Vera Gummesen.

Les også:  Ingeniørenes fagorganisasjon vokser

Sparer mye
Nittedal kommune var en av de første kommunene til å ta i bruk digital signering. Som en del av digitaliseringsarbeidet lagde kommunen et estimat for å tallfeste gevinsten, og effekten var umiddelbar. Ved å digitalisere 6500 manuelle skannejobber tilknyttet HR-prosesser viste estimatet at kommunen sparer 144 arbeidsdager årlig. For 1 million signeringer tilsvarer besparelsen 95 årsverk.

Smartere løsning
I Posten er det Digipost som utvikler og forvalter signeringstjenesten. Leder for Digipost, Thomas Mathisen, er tydelig på at gevinstene er tilgjengelig for flere virksomheter på tvers av sektorer og markeder de opererer i.

Les også:  1. oktober er frist for å søke midler til medieforskning og mastergradsstipend

– Muligheten ligger klar, det er bare for flere virksomheter å ta i bruk signeringstjenesten og få samme resultat som de som allerede er i gang. Det man trenger er vilje til å ta i bruk nye og smartere løsninger, poengterer Mathisen.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.