Nyskapende catering-portal har solgt for 12 millioner

cateringo

Veien fra tanke til nettkonseptet Cateringo.no var kort for seriegründeren som blant annet har drevet smoothiebedrift myntet på bedriftsmarkedet i Oslo og Akershus.


Selskapet drev han sammen med lunsj- og fruktkonsernet Helt Opplagt. 31-åringen fra Oslo er ikke ukjent med at ideer ustanselig popper opp i hodet hans.

Skreddere hjem på døra, bakteriefrie dørhåndtak og smoothie er bare tre av av utallige konsepter han har tenkt på før han satset alt på plattformen Cateringo – og sa opp jobben som Digital Marketing Specialist for å drive med dette på fulltid.

– Ideen kom til ett år før det ble satt i live og avgjørelsen ble tatt da jeg selv skulle bestille catering til et jobbarrangement. De fleste bedrifter bestiller enten fra kantinen eller en fast cateringleverandør, og jeg hadde en teori om at det var fordi det er tidkrevende og slitsomt å finne den rette cateringen i jungelen av leverandører. Derfor tenkte jeg at dette må man jo kunne effektivisere og forbedre, og satte igang, sier Thoresen.

Cateringo er en nettplattform som gjør det lett å sammenlikne priser, bestille og spare penger på cateringmat. Per i dag er 10+ ulike cateringfirmaer tilknyttet plattformen.

– Tanken er at Cateringo skal fungere som en personlig concierge. I en stressende hverdag kan du enkelt maile eller ringe, og vi hjelper deg med å sette sammen en meny tilpasset deg og dine behov, forteller Thoresen. 

Les også:  Nå kan du få hunden din på et frimerke!

– Og du kan være trygg på at du får den beste maten til den beste prisen.

Plattformen muliggjør det også å bestille en kokk hjem, samt få partytelt tilkjørt og oppsatt. Tallerkener og glass er også med for den som trenger en totalpakke.

Foreløpig er Thoresen primus motor. Men han sier det er flust av venner og bekjente rundt ham som er klare for å hoppe inn så snart det vokser som det skal.

– Det er mye som kan automatiseres i dag. Når jeg har jobbet lenge nok med plattformen og fått den optimalisert, og den er som jeg vil ha den, blir det kun det kreative rundt markedsføring og salg for meg, sier han.

– Min aller største utfordring er å skru av hjernen før jeg legger meg, humrer Thoresen.

– Du som har lekt med mange ideer, og omsatt noen av dem i praksis. Hva er ditt beste råd til de som nettopp har startet egen business?

– Ikke gå videre med ideer dersom det ikke er produkter eller tjenester folk faktisk trenger og bestiller mye av. Å skape et behov i markedet er tidkrevende og kostbart!

Les også:  Medaljer til 7 TINE-oster i oste-VM i Italia

Ellers mener han det er smart å ikke gi slipp på hverdagsrutinene, nær familie og venner.

– Sørg for at rammene rundt deg er på plass. Skaff deg et sted å jobbe daglig. Ikke sitt hjemme. Ikke legg alt annet på hylla selv om du brenner intenst for ideen din. Fortsett å trene, spise gode middager med venner og kjæreste – og forsøk å koble av innimellom, mener Thoresen, som har en god venn i tredemølla.

– Selv stresser jeg ned – og kommer med gode løsninger på problemer – når jeg står på tredemølla, sier han med et lurt smil rundt munnen.

Så langt estimerer Thoresen at de har formidlet bestillinger til en verdi av over 12 millioner kroner til sine partnere. 

– Regnestykket er en smule komplisert ettersom vi har såpass mange forskjellige tjenester, men samlet sett har alle partnerne fått bestillinger til en verdi av over 12 millioner. 

Thoresen forklarer videre at omsetningen øker fra måned til måned og at de sannsynligvis vil formidle bestillinger for godt over 18 millioner i 2019.

Mens restaurant-bransjen opplever stadige konkurser, virker det som om cateringselskaper og de som leverer mat sikrer bedre marginer. Thoresen sier han tror dette skyldes at det er for mye kostnader forbundet med restaurant og personale, leiekostnader og annet som må hensyntas.

Les også:  Telia Norge planlegger nasjonalt 5G-nett i løpet av 2023

Thoresen elsker den kreative friheten som ligger i det å være en mindre aktør. Det å hele tiden kunne prøve seg frem til han får ferten av gull.

– Det beste med å drive nettbutikk er at man kan jobbe hvor som helst, når som helst, mener han.

Mat er blitt en stor greie i Norge. Nordmenn har penger, og bruker mer penger på nytelse enn før. Hva kan du tilføre i denne sammenhengen?

– God service er alltid et vinnerformular. Og så gjør jeg alt jeg kan for å gi litt ekstra tilbake til kundene. Det er få enkeltstående catering-selskaper som har mulighet til å ivareta kundenes behov på samme måte. De er best på å lage mat, og setter stor pris på å frigjøre tid til å gjøre nettopp dét.

Men, sier han, og poengterer med den klassiske pekefingeren i været:

– Det aller viktigste er at vi har kun kvalitetssikrede og utvalgte cateringer på portalen, slik at man er sikret den beste maten til den beste prisen, sier Thoresen avslutningsvis.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.