Kraftig økning i etterspørselen etter fossilfri sparing

odd arild grefstad

To år etter at Storebrand lanserte sine fossilfrie fond, har etterspørselen økt kraftig. 62 milliarder kroner er nå investert i disse fondene, og kundene er med på å drive utviklingen fremover.


– Jeg har sjelden sett et produkt bli etterspurt så raskt. Fra å være et rent nisjeprodukt, har fondene på svært kort tid blitt en betydelig byggestein i våre pensjonsprodukter, sier konsernsjef Odd Arild Grefstad i Storebrand.

Med lanseringen av de fossilfrie fondene Storebrand Global ESG Plus og Storebrand Norge Fossilfri i april i fjor, fikk hele 700 000 av Storebrands kunder deler av sin pensjonssparing i fossile produkter. I høst ble rentefondet Storebrand Global IK gjort fossilfritt, og i løpet av våren har Storebrand Global Solutions også blitt fossilfritt.

Les også:  Bedrifter kjøper nautiske mil for å trygge norskekysten

– Det som står klart for oss er trenden, hvilken retning de store pengene går i. For å nå klimamålene må verden bort fra det fossile så fort som mulig. I de kommende årene blir timing viktig. For å sikre lønnsomheten holder det ikke bare å kaste ut fossilinvesteringene, vi må også erstatte enkeltselskapene med bedre alternativer, sier Grefstad.

I tillegg til Storebrands fossilfrie fond, har Storebrands datterselskap i Sverige, SPP Fonder, også stor suksess med sine fossilfrie løsninger. Hele 42 milliarder kroner er nå disse fondene. Dermed er totalen for Storebrands fossilfrie investeringer nå på 62 milliarder kroner.

Les også:  Multinasjonale selskaper betaler mer enn halvparten av Norges selskapsskatt

Ut av det fossile
Utviklingen av disse fossilfrie fondene var en respons på konkrete henvendelser fra kunder. Institusjonelle investorer ønsker å redusere sitt karbonavtrykk. Samtidig har Storebrand en klar strategi om å investere egne midler mer bærekraftig.

– Da vi lanserte våre første fossilfrie fond for over to år siden i Sverige, så vi raskt at dette var ettertraktet. Nå ser vi den samme sterke trenden i Norge. Våre kunder etterspør investeringer med lav CO2-eksponering, og vi ser på dette som et signal om at våre kunder i større grad ønsker å investere bærekraftig. De ønsker å gjøre noe med klimautfordringene vi står overfor. Som en ansvarlig eier og investor ønsker vi å redusere våre kunders klimarisiko, noe vi klarer når vi investerer i disse fondene, påpeker Grefstad.

Les også:  Nordnet: Fondskundene er tilbake på kjøper’n

– Når vi selger oss ned i det fossile og opp i det vi mener er fremtiden, er dette hard business og vi gjør dette fordi vi mener dette over tid vil gi bedre avkastning for våre kunder, avslutter Grefstad.

Stor internasjonal oppmerksomhet
Siden oppstarten har Storebrands fossilfrie fond fått stor internasjonal oppmerksomhet. Under Emanuel Macrons One Planet Summit i Paris rett før jul trakk Bloomberg fram utvidelsen av fondene som ett av konferansens viktigste bidrag.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.