Overskuddsmateriale fra fiskeri- og oppdrettsnæringa kan bli den neste motetrenden, tror Sisters in Business, og satser på oppsirkulerte redskap sammen med Nofir.
– Bærekraftig design er helt klart på moten, og her har de blå næringene masse å bidra med, sier Marianne Hildeng Vigneau, ansvarlig for design, produksjon og forretningsutvikling i SiB.
På anbefaling fra Grieg Seafood vil de gjøre business av de blå næringenes plastavfall: luseskjørt fra lakseoppdretten, presenninger og gjenvunnet nylon skal få et nytt liv i nye produkter. Hildeng Vigneau tror det kan bli en egen norsk industri med tiden.
Hildeng Vigneau har selv jobbet med design og tekstiler i en årrekke. Igjennom gründerbedriften Sisters in Business bidrar hun og teamet bestående av 10 stykk, hvorav 7 innvandrerkvinner med øye for søm og tekstil, til oppsirkulering og gjenbruk av overskuddsmaterialer.
Og dem er det nok av i fiskeri- og oppdrettsnæringen. Ifølge Handelens Miljøfond er de blå næringene bare 35% sirkulære i dag – men kan oppnå 81% i løpet av få år.
– Planen er å begynne med handlebager og nett av ulike typer plastavfall for å erstatte bæreposer. Hvis dette fungerer er det egentlig bare fantasien som setter grenser for hva vi kan få til videre, sier Vigneau, og viser til at SiB allerede har gitt nytt liv til tekstiler og plastprodukter fra kjente merker og bedrifter som AF Gruppen, Mesta, Veidekke, Nudie Jeans, Filippa K, Holzweiler og Tiger.
– Tekstilindustrien slipper som mange vet ut enorme mengder klimagasser, og det gjør også redskap som havner på avveie. Hvis vi kan lage produkter folk og bedrifter faktisk vil ha, og samtidig bidra til så tydelige eksempler på bærekraft så vil det ha mye å si også fra et samfunnsperspektiv, sier Hildeng Vigneau.
Øistein Aleksandersen i gjenvinningsselskapet Nofir forteller at klær og produkter av gjenvunnet fiskeri- og oppdrettsredskap allerede har «vært på moten» en stund.
Aleksandersen sier også at luseskjørt er en krevende fraksjon å gjenvinne – og at de er glade for å kunne se på nye bruksområder sammen med aktører som SiB.
De samler i dag inn og gjenvinner nær sagt alt fiskeri- og oppdrettredskap i Norge, i tillegg til redskap fra mange andre land.
– Våre samarbeidspartnere har allerede bevist, igjennom samarbeid med store merkevarer som H&M, Prada, Porsche, Norrøna og Patagonia at det finnes en enorm etterspørsel etter mer bærekraftige produkter fra havet der ute, sier han.
Initiativet kom opprinnelig fra bærekraftsrådgiver i Grieg Seafood, Jostein Iversen, som sier næringa trenger gode eksempler på bærekraftsinnsatsen sin.
– Fordelen med akkurat dette prosjektet er at produktene faktisk håndlages av det opprinnelige materialet. Det er mye bedre i et klima- og miljø-perspektiv, selv om alt selvfølgelig monner, sier Iversen.
Nofir-sjefen viser til at gjenvinningsgraden deres har tatt seg betraktelig opp de siste årene. Så mye som 85% av alle oppdrettsnøter får nytt liv, og målet er å øke denne prosentandelen også for andre fraksjoner.
De er derfor svært glade for at SiB og andre virksomheter setter inn støtet for å lage merverdi ut av kasserte redskap.
– Dette er sirkularitet i praksis. På kort tid har vi gått fra å kaste fiskeri- og oppdrettsredskap i restavfallet, til at dette kan skape verdi for mange og bli til produkt som folk vil ha.
– Vi tror og håper at vi vil se den samme utviklingen med flere initiativ som dette.