Jaguar presenterer markedets vakreste elbil

i-pace

Den produksjonsklare Jaguar I-PACE har nettopp blitt avslørt i på Gamla Museum i Oslo for spesielt invitert og for norske medier. Prisene starter på 599.900 kroner for en meget godt utstyrt modell med 90 kW batteri.


Jaguar I-PACE er elbilen førere har ventet på. I-PACE er en en, smart og trygg bil som leverer bærekraftig sportsbilytelse, neste generasjon kunstig intelligens ien 5-seters SUV, noe som plasserer Jaguar i forkant av elbilrevolusjonen.

– Vi startet med blanke ark for å integrere ny batteriteknologi og arkitektur i en elbil med optimalisert ytelse, aerodynamikk og romslig interiør. Resultatet er I-PACE – en ekte Jaguar og drømmen om den perfekte elbilen. For I-PACE-kunder er det ikke lenger nødvendig å reise på bensinstasjonen. Det holder med lading over natten for å fylle opp tanken, sier Ian Hoban, Jaguar Vehicle Line Director.

Elektrisk
Med et toppmoderne 90 kWh litium-ion-batteri med 432 lommebatterier, leverer I-PACE en rekkevidde på 480 km (WLTP-syklus). Eiere kan lade bilen fra 0-80 % på bare 40 minutter med DC-hurtiglader (100 kW). Hjemmelading med AC-veggboks (3,7 kW) vil lade bilen fra 0-80 % på litt over 16 timer, noe som er ideelt for lading over natten.

Flere ekkeviddeoptimaliserende teknologier inkluderer forvarming av batteri: under lading vil I-PACE automatisk heve (eller senke) batteritemperaturen for å optimalisere rekkevidden.

Les også:  Slik sikrer du hytta mot brann

Ytelse
To Jaguar-utviklede elmotorer med drivaksler – som passerer gjennom selve motorene for økt kompakthet – er plassert på hver aksel for enestående ytelse, All Wheel Drive og trekkraft på alle underlag.

Motorenes høye effekt- og momenttetthet leverer sportsbilytelse hvor I-PACE akselererer fra 0-100 km/t på kun 4,8 sekunder. Den umiddelbare ytelsen matches med enestående kjørekomfort og spennende kjøredynamikk.

Den skreddersydde aluminiumsarkitekturen leverer Jaguars stiveste karosseristruktur hvor atteriet er plassert sentralt mellom de de to akslene. Bilen er utstyrt med avansert double-wishbone foran og Integral Link bak med luftfjæring og konfigurerbar Adaptive Dynamics som ekstrautstyr. Plasseringen av batteriet gir perfekt 50:50 vektfordeling og et tyngdepunkt som er 130 mm lavere enn i F-PACE.

Design
Ingenting på dagens veier ligner på eller kjører som en Jaguar I-PACE. Bilen er utviklet med smart elektrisk drivlinje og optimalisert design.

Bilens slanke, kupé-lignende silhuett er hentet fra superbilen Jaguar C-X75 med kort, lavt panser, aerodynamisk tak og buet bakvindu. Et fremoverlent kupédesign står i kontrast til bilens strømlinjeformede bakpart, og bidrar til en luftmotstand på kun 0,29 Cd.For å få optimal balanse mellom kjøling og aerodynamikk, åpnes Active Vanes når batteriet må avkjøles og lukkes deretter for å gjenopprette jevn luftstrøm.

Les også:  Nå er det lov å tenne bål

Det romslige interiøret er optimalisert for passasjerer med sofistikerte materialer, inkludert et alternativt Kvadrat-interiør i premium stoff. Og de flotte interiørdetaljene definerer dette som en ekte Jaguar.

I-PACE er en mellomstor SUV, men med fremoverlent kupédesign og elmotor er interiøret allikevel er på størrelse med store SUV-er. Baksetepassasjerene har 890 mm beinplass, og ettersom bilen ikke har behov for en girkassetunnel, er det i stedet gjort plass til et praktisk oppbevaringsrom på 10,5 l. Under baksetene finner du også oppbevaringsrom for nettbrett og bærbar PC. Bagasjerommet er på 656 liter eller 1 453 liter med nedfelte bakseter.

Innebygd teknologi
I-PACE lanserer Touch Pro Duo infotainmentsystem til Jaguar. Med en innovativ kombinasjon av berøringsskjermer, sensorer og fysiske betjeningsknapper, er Touch Pro Duo intuitiv i bruk.

Et nytt navigasjonssystem for elbiler vurderer topografien frem til destinasjonen samt oversikt fra tidligere reiser, inkludert kjørestil, for å beregne rekkevidde og ladestatus med stor nøyaktighet for optimal førertrygghet.

Det avanserte systemet bruker Smart Settings-teknologi med kunstig intelligens-algoritmer for å identifisere førerpreferanser, og skreddersyr deretter kjøringen og interiørinnstillingene i henhold til dette i I-PACE.

I-PACE vil også lansere en Amazon Alexa Skill. Dette betyr at eiere kan be Alexa om informasjon fra Jaguar InControl Remote-appen. For eksempel: Er bilen låst? Hva er batterinivået? Har jeg tilstrekkelig rekkevidde til å komme meg på jobb?

Les også:  SAS og Live Nation gir deg unike konserter

For å sikre at kunder alltid har tilgang til nyeste programvare for infotainment, telematikk og batteristyring, vil I-PACE være den første Jaguar-bilen med trådløse og sømløse oppdateringer.

Viktig bil for Jaguar Land Rover i Norge
I forkant av den internasjonale debuten har 1400 nordmenn fått anledning til å studere den nye bilen ved flere lukkede visninger de siste dagene.De inviterte var potensielle kunder som allerede hadde betalt et depositum på 10.000 kroner for å sikre seg bilen og en tidlig levering.

Nå som bilen er presentert i produksjonsversjonen er alle forhandlerne klare til å starte salget av den – til det den norske Jaguar Land Rover direktøren, John Helmersen, kaller «meget konkurransedyktige priser»

– Ikke bare er den nye I-PACE enestående blant de elektriske biler som finnes, men både design og ytelse gjør den til en sterk konkurrent for fossile premiumbiler også, sier Helmersen.

Prisen starter på kr. 599.900,- og importøren regner med at i år vil så mye som 50 % av deres totalvolum være elbiler.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.