Exide og Sønnak sine praktiske tips før vårens første MC-tur

hd motorsykkel

Våren og tildels sommeren har kommet, og endelig er tiden inne for å hente fram motorsykkelen fra vinteropplag. Exide/Sønnak er en global produsent og leverandør av batterier til alt fra motorsykler og landbruksmaskiner til alt derimellom.


Med stor faglig ekspertise på feltet tilbyr de her tips om praktisk og nødvendig batterivedlikehold før vårens første motorsykkeltur.

– Batterier er ferskvare, og mange motorsykkeleiere glemmer å klargjøre batteriet for våren. Med litt forberedelser samt lading i løpet av vinteren unngår man alt av bekymringer før sesongstart, sier Viktor Ekermo, Product Manager på Exide Technologies i Norden.

Det er viktig å vedlikeholde motorsykkelbatteriet – spesielt om motorsykkelen står ubrukt hele vinteren. Ellers risikerer du at batteriet selvutlades eller skades på andre måter, og det kan gi startproblemer eller et fullstendig ødelagt batteri.

Les også:  Dette lurer strømkundene på

– Det lønner seg alltid å kontrollere batteriet en ekstra gang. Da slipper du unødvendige problemer når tiden er inne for vårens første tur med motorsykkelen. Og er du ute i god tid med kontrollen, slipper du å bekymre deg for at batteriet ikke skal starte når du er klar for tur, sier Viktor Ekermo.

Exides tips for motorsykkelbatterier før sesongstart:

  • Undersøk om batteriet har fått synlige skader. Har det samlet seg fukt eller kondens, kan polene oksidere. Om batteriet er ladet ut, kan en sulfatering føre til at batteriet blir vanskelig å lade igjen. I verste fall kan batteriets plasthus ha frosset i stykker og syre ha lekket ut. Da må du skifte ut batteriet.
  • Kontroller at batteriet er fulladet før bruk. Det gjør du lettest med en spenningsmåler eller batteritester som viser om batteriet trenger lading, eller om det er på tide å investere i et nytt.
  • Kjøp en god lader som er tilpasset batteriet ditt, og som har temperaturkompensering.
    Rengjør batteriet med en fuktig klut, og smør inn polene med fett for å beskytte dem mot oksidering.
  • På batterier som kan åpnes, bør du sjekke syrenivået og fylle på med batterivann ved behov.
Les også:  Rekordhøye strømpriser i 2018

Et motorsykkelbatteri har normalt en levetid på flere år, forutsatt at det behandles på riktig måte. Alle batterier har en viss selvutlading, noe som fører til at hvilespenningen synker.

Ett fulladet batteri har cirka 12,7 V, og for å unngå skader bør det lades når hvilespenningen har sunket til 12,4 V. Om batteriet ikke holdes fulladet, kan det bli sulfatert, noe som reduserer batterikapasiteten. Ytelsen reduseres også om batteriet utsettes for ekstreme temperaturer.

Les også:  Står vi overfor en strømkrise?

Les også

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.