Vinterferien kan starte med underkjølt regn: – Slik kommer du deg trygt frem

naf

Nå kommer væromslaget som kan gi isglatte veier. Samtidig skal mange ut på vinterferie. – Det viktigste du gjør er å tilpasse farten etter forholdene og holde begge hendene på rattet, rådgir Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Med begge hendene på rattet har du bedre kontroll hvis bilen begynner å skli. Mister du kontrollen på glatt gjelder det å bremse alt du kan, og ikke slippe opp selv om det rister i pedalen

Tiden fremover blir preget av temperaturer som veksler fra minusgrader til plussgrader og tilbake igjen. Da øker faren for såpeglatte veier. Særlig Østlandet kan få mye glatt føre på veiene. Det er sendt ut farevarsel om underkjølt regn som er det vanskeligste føret å kjøre bil på.

– Er det underkjølt regn er faktisk det lureste du kan gjøre å la bilen stå. Veiene blir som skøytebaner når regnet fryser på bakken. Da er det vanskelig å beholde kontrollen på bilen, mener Sødal.

Les også:  Sykkeltyverier koster mer enn biltyverier

Må du ut å kjøre er det lurt å teste føret for å sjekke hvor glatt det faktisk er. Tre enkle øvelser gir deg svarene, men husk at du må ha god oversikt og ingen biler rett bak deg.

  • Kjenn på motstand i rattet. Om bilen har elektronisk stabilitetsprogram, gjør en liten og litt brå rattbevegelse i svingen. Slipper hjulene er det ordentlig glatt. Følger bilen rattbevegelsen har du godt feste.
  • Kjenn på veigrepet når du gasser. Slipper hjulene lett er det skikkelig glatt.
  • Korte prøvebremsinger. Sklir bilen langt før den stopper, gjelder det å være påpasselig.

– Disse tre øvelsene kan du gjerne gjøre flere ganger under kjøreturen. Føret på veiene varierer underveis og kan være helt annerledes enn der kjøreturen startet, sier NAF-rådgiveren.

Les også:  LESERINNLEGG: Bilistene skal piskes på plass

Oppdager du en fare for sent til å kunne stoppe, gjelder det å få ned farten så raskt som mulig. Det øker muligheten for å klare å styre unna og reduserer skadene om du skulle være uheldig å krasje.

– Når du først bremser, trå ned bremsen så hardt du kan. Når ABS-systemet slår inn, vil du kjenne vibrasjoner i bremsepedalen og høre ulyder. Dette er som det skal være, så fortsett å trykke bremsen hardt inn så ABS-bremsene får hjulpet deg, sier Nils Sødal.

Tenk deg at du løper bortover på glatta og ønsker å svinge. Da er det begrenset hvor raskt du kan endre kurs. På blank is er det nesten umulig å endre kurs. Slik er det når du kjører bil også.

Les også:  Flytrafikken i Nord-Norge: Tilbake til normalt etter fiberbrudd

En vanlig feil når man får skrens på bilen, er å styre brått og for mye. Med en slik reaksjon øker du skrensen og det vil ta lengre tid før hjulene begynner på styre.

Har du fått skrens på bilen, hindrer elektronikken bilen i å snurre rundt, men systemene er avhengig av veigrep for å fungere. Om du opplever at bilens stabilitetskontroll aktiveres skal du fortsette å styre dit du skal.

– Det er viktig å huske på at for å beholde kontrollen må ikke farten være for høy. Er farten for stor, kan ikke elektronikken redde deg. Da er det kun sikkerhetsbelte, airbag og bilens innebygde sikkerhet som kan hjelpe deg, sier Sødal.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.