Underberg – Et ikon fyller 175 år

altia

Sannsynligvis verdens mest berømte bitter i 175 år – Underbeg – har blitt produsert etter de høyeste kvalitetskrav siden 1846.

17 juni 1846 grunnla Hubert Underberg «H. Underberg-Albrecht» og giftet seg med sin kone Catharina Albrecht samme dag. Dette var starten på  produksjonen av urtebitteren Underberg og begynnelsen på en lang tradisjon. 

Til oppskriften valgte Hubert Underberg det han anså for å være de beste urtene fra 43 land og utviklet den hemmelige «semper idem-prosessen», som fortsatt brukes i dag. I 1949 introduserte Emil Underberg den legendariske 2cl flasken innpakket i halmpapir, som Underberg er internasjonalt kjent for, i tillegg til den eksepsjonelle produktkvaliteten og selskapets lange tradisjon.

I dag er Underberg et av de eldste familieeide selskapene i Tyskland og et ekte merkeikon, og feirer nå sitt 175-årsjubileum i sin sjette generasjon.

Les også:  Ny undersøkelse: For tidlig å friskmelde næringslivet

«Made in Rheinberg» – og 100 % naturlig!
I samsvar med prinsippet om «semper idem» har Underbergoppskriften vært uendret i 175 år. På samme måte har kvalitet alltid vært i førersetet når utvalget av planter og urter gjøres – og slik skal det være i fremtiden.

Den milde ekstraksjonsprosessen sørger for at de verdifulle urteessensene ikke går tapt under produksjonen, og at Underberg beholder sin naturlige smak.

Underberg er GMO-fri, vegan, glutenfri og kosher – den inneholder ingen tilsetningsstoffer og består av ingenting annet enn urter, alkohol og vann. Den eksakte oppskriften er fortsatt bare kjent for fem personer.

Underberg produseres fremdeles i de historiske rommene under hovedkontoret i Underberg-Straße i Rheinberg. Der modnes Underberg bitteren i eikefat før det tappes på flasken i de praktiske porsjonsstørrelsene. Hver Underberg-flaske er pakket inn i halmpapir – for å beskytte den mot lys og andre miljøpåvirkninger.

Les også:  LESERINNLEGG: Dropp «Black Friday»!

Tinboks i nytt design til jubileet
For å feire jubileet lanserer Underberg nå et helt nytt design på deres legendariske tinboks. Designet skiller seg markant fra tidligere utgaver og er det «dristigste» designet hittil i selskapets lange historie. Dette i tråd med Emil Underbergs motto: «Alt kan gjøres bedre!».

Det nye emballasjedesignet kombinerer tradisjon og modernitet under mottoet «Pop art meets German Romanticism». Utseendet er friskt, lyst og våkent – og kombinerer tradisjon og fasinasjon på en flott måte. Jubileumsdesignet beholder sin appell til våre nåværende kunder, samtidig som det trekker nysgjerrigheten og bevisstheten til nye kunder. 

Det nye designet er basert på året 1846 – året da Underberg ble grunnlagt. Slagordet «Heroes around the time 1846» er valgt som en hyllest til oppvåkningstiden, ettersom mange viktige historiske personer som blant annet Charles Dickens, Gustave Eiffel og Alexander von Humboldt var aktive i 1846. De kan alle sees på jubileumsemballasjen.

Les også:  Ber utvalg vurdere tidsbegrensede oppdrettstillatelser

Fremtiden ser lys ut for Underberg
Til tross for utfordringene knyttet til Covid-19-pandemien for mange sektorer i samfunnet og økonomien, har Underberg registrert sterk salgsvekst det siste året.

Med sitt nye jubileumsdesign ønsker Underberg å inspirere enda flere kunder til å glede seg over det som trolig er den mest berømte bitter i verden. Spesielt i tider med stor usikkerhet henvender folk seg i økende grad til ærlige, tradisjonelle merker som har stått tidstesten og vellykket navigert i mange kriser.

Anbefalt for deg

Om skribenten: Gunnar Andreassen

Forfatter og tidl. redaktør i Aftenmagasinet, Nordlandsposten.no og Ranaposten.no. Journalist og skribent i Bodøposten.no samt andre nyhetssider og blogger.