TUI gruppen styrker sin posisjon som verdens ledende hotelleier i segmentet ferie- og fritidshoteller. I løpet av de neste ukene vil konsernet åpne mer enn 20 nye hoteller i 11 land, i Europa, Afrika og Asia.
Det forventes særlig sterk vekst for konsepthotellene under merkevarene TUI Sensimar, TUI Family Life og TUI Sensatori. Selskapets joint venture-partnere Riu og Atlantica vil også utvide sine hotellporteføljer denne sommeren.
– Hotels & Resorts, Cruise og Destination Experiences er TUIs største satsningsområder. Vi vil fortsette å prioritere vekst i disse enhetene, som allerede står for nærmere 70% av gruppens totale inntjening. Hotellsegmentet er mindre syklisk enn den sterkt konkurranseutsatte tradisjonelle turoperatørvirksomheten, som nå står for 30% av konsernets inntjening. Vi vil fortsette å prioritere våre investeringer i hotellsegmentet, skip og utvidelsen av våre digitale plattformer, sier styremedlem i TUI Group Executive Board Sebastian Ebel.
TUI gruppen har i dag 380 hoteller og 17 cruiseskip. TUI i Norden vil innledningsvis tilby 8 av de 20 nye hotellene til sine nordiske gjester.
1 mai ble 10 av konsernets nye hoteller åpnet for sommersesongen, og de resterende hotellåpningene vil følge de neste ukene. I løpet av sommersesongen vil mer enn 20 hoteller være i drift, I tillegg vil TUIs nye yacht, tilhørende voksenhotellkonseptet TUI Sensimar, være på vannet fra og med mai.
– Vi utvider både våre egen hotellportefølge og konsepthoteller i samarbeid med joint venture-partnere og andre hotellpartnere, sier Ebel.