Sommerferie: Tips for deg med campingvogn eller bobil

bobil

I fjor slo pandemien inn i Norge for fullt og satte bremser i hjulene for utenlandsferier.  Som et substitutt oppdaget flere og flere alle de fantastiske feriemulighetene i vårt vakre fedreland Norge. Sommeren banker igjen snart på døren og planleggingen av de varme månedene har begynt.

En gunstig investering for transport rundt om i Norge er campingvogn eller bobil. En campingtur er en fleksibel ferie og koster få kroner. Det er også mange alternative muligheter når det kommer til både komfort og reiserute.

Før sommeren i fjor var det stor økning i salg av campingkjøretøy og trenden er har fortsatt inn i 2021 med 17 prosent økning i mars sammenlignet med fjoråret.

En campingferie er en fleksibelt og koster få kroner. Hvordan du legger opp ferien kan variere fra å kjøre primitivstyle til fullblods «glamping». Glampingveteraner legger luksuslisten høyt med inventar i vognen som lett kan forveksles med egen stue. Om du føler et kall til å hive deg på trenden og vil gå til innkjøp  campingkjøretøy, så er det enkelte faktorer du bør ha klart før du bestemmer deg.

Det er to hovedkjøretøy du kan velge mellom; En campingvogn som festes etter bil, eller en bobil har selve «vognen» innebygd i seg. For å gjøre valget lettere kan du starte med å kartlegge hva du ønsker å få ut av campinglivet.

Skal du deg fullstendig hen til campinglivstilen, eller er turene en midlertidig løsning frem til grensene åpner opp for utenlandsferie igjen?

I tillegg må finne ut om du er komfortabel med en campingvogn hengende etter bilen. Dette er mer krevende enn å kjøre en bobil, men til gjengjeld byr campingvognen på mer fleksibilitet. La oss si at du har parkert og ordnet i stand kjøretøykrypinnet med markiser og annet utstyr. Så kommer du på at det er noe du har glemt i butikken. Med en bobil må du da rigge ned alt av oppakkingen, mens en campingvogn kan du derimot lett koble av bilen og kjøre avgårde.

Les også:  LESERINNLEGG: Fergeprisene fra Bodø må kuttes!

Om du derimot skal på en impulsiv blåtur så er bobilen et mer fleksibelt alternativ. Det er mye enklere å finne parkering uten en vogn på slep. Om du tenker langsiktig så passer den fint også til utenlandsreiser. Mange storbyer har gode sentrale parkeringsplasser der du kan la kjøretøyet stå, mens du utforsker byen til fots.

Det neste du må ta hensyn til er hvor mange mennesker kjøretøyet skal frakte. Med besøk utenfor husstand så er det en-metersregel, så da bør plassen være god .

I campingvognen er det som regel større plass enn i en bobil, noe som er greit å ha i bakhodet om det er dårlig vær på ankomststedet. Er du glad i møte nye mennesker kan du ha stor glede av campingplasser, men om du ønsker en mer introvert ferie er bobilen best. En bobil byr nemlig på stor fleksibilitet angående parkering, så du har friheten til å velge et tilbaketrukket et sted.

Hvor mye penger du vil investere er selvsagt viktig for valget ditt. En brukt campingvogn kan du få for 100 000 – 130 000 kroner, mens en brukt bobil ligger på ca 500 000 kroner. Om du ønsker en ny bobil må du veldig tett opptil millionen. Campingvognen er på en annen side dyrere i bruk, siden den krever mer drivstoff.Andre utgifter du må regne med er bompenger, fergepass, campingplassleie og vedlikehold. Om du fortsatt er usikker så anbefales det å leie begge kjøretøyene først. Da får du en personlig erfaring om hva som passer deg best.

For å få en god oversikt over markedet så delta på forhandleres «åpent hus» dager og gjerne på campingmesser som ekstra inspirasjon.

Det anbefales også å ta kurs i håndtering av campingvogn og bobil. På disse kursene får øve på både teori og praksis kjøring. En del av ferdighetskjøringskursene kan tas flere ganger, og du får merke ut i fra hvor dyktig du er. Husk også å sjekk at førerkortet tillater vogn og vektklassen på bobilen. Enkelte bobiler blir nemlig klassifisert som varebil, og da kan det hende du må oppgradere lappen.

Les også:  100 år gammel tysk ølklassiker kan bli sommerens store drikketrend i Norge

Skal du kjøpe vognen brukt er du i en luksussituasjon, for det er virkelig kjøpers marked med mye å velge imellom. Mange blir også solgt som en ferdig pakke med mye ekstrautstyr inkludert. Det er derfor en enkel sak å gjøre et kupp i campingjungelen.

Men det er har også kommet mange billige merker på markedet, så det er ikke umulig å få en ny vogn til samme pris som brukt en. Da unngår du også skjulte feil og mangler. Det kan på den annen side være mange måneders ventetid på nye vogner, så det er derfor ikke sikkert at du rekker sommerferien.

Kjøper du brukt vogn så vær sikker på at den er importert av norsk forhandler. Er den ikke det så kan utstyr, garantier og norsk reklamasjonsrett avvike fra det som kreves. Den som importerer vognen står som importør, og da har kjøperen 5 års reklamasjonsrett på produktet. Undersøk at obligatoriske fukttester er gjennomført før du overtar kjøretøyet. Mangler dette så har du ikke garanti lenger.

Så lenge vognen er godt ivaretatt så trenger ikke mange år på hjulene bety dårlig kvalitet. Se gjerne etter at det er tetningsmasse hele veien rundt i kantene. De nyeste modellene har også en tetthetsgaranti på opptil seks år. Men garantien krever at vognen har blitt kontrollert årlig, så undersøk i vognens servicehefte at dette har blitt gjennomført så slipper du klage.

Vær oppmerksom på om det er foretatt noen nye installasjoner, for eksempel andre spotter enn det vognen opprinnelig hadde. Om disse er av et annet merke så vær sikker på at det er en autorisert person som har utført installasjonene.

Undersøk rundt vognen for skader. En bulk her og der er ikke krise, men dersom det har gått hull så må dette repareres kjapt. Er det en gammel skade så bør denne sjekket på et verksted da den kan ha utviklet seg til å bli en fuktskade. For en generell bekreftelse på at det ikke er råte eller fuktskader i vognen så kan du måle fuktskader hos en caravanforhandler. Sjekk også i serviceheftet at vognen har gjennomgått fukt og råte  test en gang i året, som er fabrikantens garantikrav.

Les også:  Nytt ferdselsforbud skal beskytte dverggåsa

Sjekk også at varmeanlegget og kjøleskapet fungerer både på strøm og gass. Enkelte vogner fungerer bare på sistnevnte. Er det kokeplate i vognen så ta en test at denne fungerer, ikke lekker gass og at holdbarhetsdato på gasslangen fortsatt er gyldig. Ta også en sjekk på at vannkraner fungerer og at det ikke en lekkasje noen steder. Test også toalettet og vær sikker på hvordan dette skal tømmes. Alle disse tingene bør du sjekke slik at du slipper heve kjøp av bobil eller campingvogn.

Så lenge det er vei dit og plass så kan du ifølge allemannsretten campe overalt.

På den andre siden så er det begrenset hvor lenge du kan oppholde deg på plassen. På rasteplasser kan du kun stå et døgn, og maks to døgn om området er eid av grunneier. Med tillatelse fra vedkommende kan du få flere dager. Som regel vil skilter fortelle deg om hvor mange dager du har lov til å parkere. Det er også viktig at området du camper i er trygt for overnatting. Det har dessverre vært episoder der tyver har benyttet gass om natten for å bedøve sovende campere.

Velger du campingplass er det viktig å forhåndsbestille plassen, siden disse ofte blir fulle på populære feriedager. Dette gjelder spesielt for nye campere, siden mange plasser har faste gjengangsgjester.

Og uansett om hvor du velger å campe så er det viktig at du rydder etter deg når du forlater stedet. På den måten tar du hensyn til omgivelsene og gjør det hyggelig for de som overtar plassen etter deg.

Anbefalt for deg

Om skribenten: Gunnar Andreassen

Forfatter og tidl. redaktør i Aftenmagasinet, Nordlandsposten.no og Ranaposten.no. Journalist og skribent i Bodøposten.no samt andre nyhetssider og blogger.