Elbilladere fører enorme mengder strøm. Smeller det i laderen så er det ikke bare den nye bilen som går, det kan fort bli mørkt i hele nabolaget.
– Enda så glade vi nordmenn er i vannkraften vår så er vi ikke vant til å håndtere så mye på en gang. En moderne hurtiglader fører mer strøm enn tusen gamle glødelamper, og med så mye strøm er det ekstremt viktig at utstyret virker som det skal, forklarer Roar Rønning, fagleder elbilladere i GK Elektro.
Sameier og borettslag kan ikke nekte andelshavere å opprette ladepunkt for elbil, i for eksempel felles garasje. Samtidig er det ikke bare å plugge bilen i stikkontakten, og tro det skal gå bra. Installasjon av ladeuttak må alltid utføres av autoriserte elektrikere, og løsningen blir ofte at man oppretter felles ladestasjoner.
Nytt lovverk
Direktoratet for sikkerhet og beredskap har innført nytt regelverk som pålegger alle med allment tilgjengelige ladestasjoner ukentlig inspeksjon og årlig kontroll.
– Det er bra at DSB har nytt lovverk på plass, men vi erfarer at mange fremdeles ikke forstår at ladere trenger regelmessig inspeksjon og vedlikehold. Vi opplever at mange tror at en ladestasjon er trygg bare fordi den er ny. Mange glemmer vedlikeholdet og bare plugger bilen i laderen, men du kommer ingen vei med flatt batteri uten fulladet service, avslutter Rønning.
For å hjelpe folk på vei med ettersynet av laderen GK Elektro laget en sjekkliste for fulladet service på ladestasjonen.
GK Elektros sjekkliste for fulladet service:
1. Vær, vann og vind
Sjekk at ladestasjonen har skjermingen mot elementene intakt. Bokser, tak, luker, skjermer og linkende må være intakte.
2. Sikker tilgang
Ulike ladere har ulik løsning for sikring. Felles er at alle har løsninger for at ikke guttestreker ender i dødsfall. Offentlig tilgjengelige ladere har boks / kapsling for kontakt. Sjekk at kun de som skal ha tilgang til strømmen faktisk har det.
3. Kontakt
Se på selve kontakten om den er skadet, misfarget eller slitt. Et dårlig kontaktpunkt kan gi varmegang som igjen kan føre til brann eller ødelagt lader.
4. Kabel
Noe ladeutstyr (Mode2) har en spesialtilpasset ladekabel med styringsboks. Boksen veier 1-3 kg, mens en kontakt en vanligvis bare tåler en halv kg. Sjekk at oppheng for avlastning av vekten, eksempelvis kurv eller krok, er i orden og brukes riktig.
5. Underlag
Svikt i overflaten på underlaget kan gi mekanisk slitasje på kabler som fører strøm frem til ladestolper. Sjekk at underlaget fremdeles er flatt og fint.
6. Feste
Enten det er på veggen eller i bakken, sjekk at ladere sitter godt fastmontert.
7. Lovkrav: Ukesjekk
Ladestasjoner som er allment tilgjengelige skal inspiseres hver uke for å avdekke skader på utstyr eller driftsfeil. Før logg på ukesjekken.
8. Lovkrav: Årskontroll
Ladestasjoner som er allment tilgjengelige skal kontrolleres og verifiseres hvert år eller oftere av kompetent elvirksomhet.