Se opp for lokketilbud på Black Friday

forbrukslån

Jippi – Playstation 5 eller iPhone 13 du ikke trodde du fikk tak i er plutselig tilgjengelig! Eller er de det? Mange svindlere prøver å utnytte fraktkrisen og leveringsproblemene som hele verden merker nå.

– Bruk fem minutter på å sjekke tilbudene du får en ekstra gang. Svindlerne legger gjerne ut en annonse i sosiale medier med tilbud om akkurat de varene du ikke får tak i noe annet sted. Mange får shoppingglade nordmenn på kroken på Black Friday eller Cyber Monday, sier Tron Ingebrigtsen, IT-sikkerhetsansvarlig i Frende Forsikring.

Flere handler på nett enn før pandemien
1 av 3 skandinaver har endret kjøpsvanene sine på nett i løpet av pandemien. Det viser en ny undersøkelse fra Bring.

– Folk i alle aldre sier at de kommer til å handle mer på nett, sier Tina Jerstad. Hun er markedsansvarlig i Tenerity, et selskap som hjelper nordmenn som har blitt utsatt for ID-tyveri.

Økokrim ga nylig ut en rapport som viser at det er meget sannsynlig at norske borgere vil bli utsatt for svindelforsøk, spesielt via annonser og e-poster som leder inn til falske nettsider.

Les også:  Sykkeltyverier koster mer enn biltyverier

Nordmenn lar seg lure
7 av 10 av de spurte sier at de kunne blitt lurt av falske nettbutikker i en undersøkelse utført av Norstat for Frende Forsikring.

– Du som handler på nett nå før jul må vite hvordan du skiller et svindelforsøk fra en ekte nettbutikk, sier Ingebrigtsen i Frende.

– Slike svindelforsøk er klassikerne vi ser hos oss i forbindelse med Black Friday og julehandelen, sier Jerstad i Tenerity.

Slik oppdager du en useriøs nettbutikk:

  1. Nettadressen har skrivefeil. Svindlere kopierer en ekte nettbutikk, og bruker en adresse som er nesten helt lik den originale nettbutikken. Tenk over det: hvor ofte sjekker du egentlig skrivemåten på nettadressen når du surfer, spesielt på mobilen?
  2. Manglende kontaktinfo. En ærlig selger vil gjerne bli funnet av kundene sine. Se etter navn, post- og e-postadresse, telefon- og organisasjonsnummer på et nettsted.
  3. Sjekk om nettbutikken finnes på sosiale medier. Har nettbutikken en profil på Instagram og Facebook? Sjekk hva slags innhold de publiserer. Se også etter kundeanmeldelser.
  4. Innhold fullt av skrivefeil. Dette kan være tegn på at noen har brukt google translate og publisert en useriøs nettbutikk for å lokke til seg intetanende nordmenn.
  5. Ingen hengelås eller sertifikat. Til venstre for nettadressen ser du ofte et tegn som ligner på en hengelås. Dette indikerer at kommunikasjonen mellom din datamaskin og nettstedet er sikker ved at opplysningene er krypterte. Selv om dette er et godt tegn for at siden er seriøs, kan det likevel være svindlere som opererer nettstedet. 
Les også:  Altfor mange mangler elsparkesykkel-forsikring

Svært krevende ryddejobb
– Hvis du havner på en falsk nettside eller nettbutikk, kan de personlige opplysningene dine snappes opp av en ID-tyv. Disse kan selges videre på det mørke nettet, sier Tron Ingebrigtsen.

Tyven kan også beholde opplysningene og kjøpe varer i ditt navn. At noen utgir seg for å være deg kan være svært belastende og du vet aldri helt når kravene slutter å dukke opp i postkassa. Et ID-tyveri kan dessuten ta svært lang tid å oppdage. Når du først skjønner at du er blitt lurt, har du en stor ryddejobb foran deg.

Les også:  Nesten 1 av 3 ligger søvnløse på grunn av økonomien

– I omfattende saker ser vi at det er svært tidkrevende å håndtere alle de urettmessige kravene, sier Tina Jerstad.

– Hvis du gjør gode, forebyggende tiltak nå, slipper du kanskje unna hele ryddejobben. Og hvis du tror du har blitt utsatt for ID-tyveri, sjekk med forsikringsselskapet ditt om du kan få hjelp til å rydde opp gjennom innboforsikringen din, sier Tron Ingebrigtsen i Frende.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.