Stadig flere regninger betales med eFaktura. I 2019 var økningen på 40 prosent sammenlignet med året før. Dette tilsvarer en økning som er like stor som eFaktura-tjenesten har opplevd de fire foregående årene.
I 2019 ble det betalt 140 millioner eFakturaer, sammenlignet med om lag 100 millioner i hele 2018. Årsaken til den store økningen skyldes bruk av nye kanaler og en ekstra offensiv fra bankene. I 2019 har bankene fått flere forbrukere til å si «Ja Takk Til Alle» (JTTA) – som betyr at de godtar at alle regninger kan sendes som eFaktura. I tillegg har Vipps koblet seg til tjenesten og sørget for en ny distribusjonskanal. Volumet på 140 millioner er det største siden tjenesten ble etablert av bankene i 2002.
– Betaling skal være enkelt og eFaktura er nettopp det. Samtidig har det vært viktig å få flere utstedere og betalere til å omfavne betalingsmetoden, sier Anna-Karin Østlie, Vice president Payments Norway, i Nets.
eFaktura betales både i Nettbanken og i appene til bankene og Vipps. Brukeren kan selv velge hvor de vil godkjenne betalingen som uansett bare blir belastet en gang.
Norge er unikt
Sammenlignet med andre land ligger Norge langt foran på elektronisk regningsbetaling. Forklaringen er en solid infrastruktur som er bygget opp i samarbeid med bankene.
– I Norge har vi ett felles system for regningsbetaling, i motsetning til andre land der ulike bankkonstellasjoner har hver sin løsning. Vi skal ikke lengre enn til Sverige før de har to ulike infrastrukturer som kompliserer og fordyrer kostnadene knyttet til regningsbetaling, forklarer Østlie.
Målet er å digitalisere samtlige papirfakturaer og regninger sendt som PDF på epost. Det er estimert at det gjenstår om lag 130 millioner årlige papirfakturaer som betales på gamlemåten.
– Det er fortsatt et betydelig potensiale for ytterligere digitalisering av papirfaktura, men vi er på god vei til å erstatte papir med eFaktura. 80% av befolkningen over 18 år har nå valgt eFaktura. Betaling med eFaktura reduserer faren for at man taster feil beløp eller KID. Det er derfor enklere og sikrere med eFaktura, og om få år vil vi riste på hodet over at folk tidligere måtte taste KID-nummeret selv, sier Østlie.
Forventer videre vekst
I 2020 vil Nets sammen med bransjen fortsette det viktige arbeidet med å digitalisere papirfakturaen.
Fra januar 2020 har Nets sammen med bankene også lagt til rette for at purringer kan sendes som eFaktura.
– Vi tror denne endringen vil bidra til en økt vekst i bruk av eFaktura, samtidig som det vil være nok et viktig bidrag i arbeidet med å utrydde papirfakturaen, avslutter Østlie.
Digital miljøgevinst
Økt bruk av eFaktura reduserer papirbruken og dermed også CO2-utslipp. I praksis betyr dette at vi sammen med bankene, bedriftene og den enkelte innbygger i Norge, har bidratt til en reduksjon av Co2 utslippet med 7.000 tonn Co2 bare i 2019 sammenlignet med 2018, ved at 40 millioner fakturaer er blitt digitalisert.