Sammen med SuperData har PayPal gjennomført en undersøkelse basert på markedsanalyser fra ulike spill-disipliner i 21 land i Europa og Midt-Østen.
Resultatene fra undersøkelsen viser nåværende status på e-sport i Europa og utviklingen industrien står overfor de neste to årene.
Rekordantall e-sport seere i Norge
Undersøkelsen viser at det i 2018 er over 605 000 e-sport-tilskuere i Norge. Dette er spådd å øke med nesten 11 prosent i løpet av 2019. Det er en større vekst enn hva som er spådd for gjennomsnittet i Europa (7 prosent).
Jonas Breding, Nordisk leder i PayPal, forteller at vekst har vært trenden innen e-sport over hele Europa de siste årene.
– Resultatene fra den årlige e-sport undersøkelsen viser at industrien omsatte for 2,1 milliarder kroner i Europa i 2017. Omsetningen er forventet å nå 3,2 milliarder i 2019. Antall unike seere var 27 millioner, noe som er spådd å øke med ytterligere 6 millioner i løpet av 2019. Inntektene kommer hovedsakelig fra sponsing, reklame, produkter, amatørturneringer og billettsalg, sier Breding.
Russland setter omsetningsrekorden i Europa
I fjor nådde norsk e-sport en omsetning på 71,5 millioner kroner. I år er den spådd å øke med 20 prosent (84 millioner), og i 2019 en ytterligere økning på 13 prosent (96 millioner). Rekorden er det Russland som har. Når året er omme er det spådd at Russisk e-sport vil omsette for over 378 millioner kroner. På andreplass kommer Sverige (311 millioner) og videre Frankrike (210 millioner).
– Vi har vært vitne til en utrolig vekst i denne industrien de siste årene, og vi vet at mange e-sport entusiaster bruker PayPal. For å gjøre online spilling enklere og tryggere for nordmenn og europeere er det viktig for oss å fortsette å levere sømløse, trygge og praktiske betalingsløsninger og ikke minst vårt Buyer Protection Program – enten det er snakk om billettkjøp eller deltakelse i en turnering, foreller Breding.
Han legger til at de største drivkreftene for veksten innen e-sport er muligheten til å strømme via utradisjonelle plattformer, fremdrift innen spillteknologi, samt økt bevissthet om e-sport og antall e-sport entusiaster.
Hver femte norske seer er kvinne
Når det gjelder demografien til det norske e-sport-publikummet viser undersøkelsen at Norge har den tredje største andelen kvinnelige e-sport-konsumenter i Europa, bak Sverige og Frankrike. Hver femte norske seer er kvinne (22 prosent), noe som er høyere enn gjennomsnittet i Europa (16 prosent).
Aldersgruppen 35-44 utgjør 32 prosent av e-sport publikummet i Norge, og gruppen 18-34 utgjør 22 prosent. Sammen representerer de over halve publikummet i Norge.