Bestselgeren Toyota C-HR har med sitt iøynefallende design blitt lagt merke til i Brønnøysund. Nå kommer en oppgradert modell med blant annet bedre kjøreegenskaper, enda mer raffinert eksteriør og interiør, samt lave utslipp.
– Dette er en bil som skiller seg ut på veiene – både blant Toyota-biler og for øvrig i segmentet av crossover-SUVer. Kanskje nettopp derfor har den blitt populær blant bilkjøpere i Brønnøysund, og vi forventer god interesse for den oppgraderte modellen, sier Simon Steen fra Nordvik Brønnøysund.
Det første året Toyota C-HR var i salg tok modellen en markedsandel på ti prosent i cross-segmentet med 120.000 enheter solgt på tvers av Europa, hvorav åtte av ti av disse var hybrider. Suksessen har fortsatt, og i dag kjører mer enn 400.000 europeere en Toyota C-HR. I Norge har bilen vært den mest solgte modellen i sin klasse helt siden lanseringen i 2017.
– Det er ikke rart den er blitt populær. Bilen er fantastisk å kjøre og den nye modellen blir enda bedre. Blant annet er støtdempingen forbedret, noe som gir en enda mer solid og komfortabel følelse på krevende underlag, samt mer effektiv demping av støy fra motor og veibane. Med andre ord er den perfekt for norske forhold, sier Simon.
Den nye modellen får bedre kjøreegenskaper, et mer raffinert eksteriør og interiør og et oppgradert HMI (menneske-maskin-brukergrensesnitt) med det siste innen multimediateknologi. Systemet får full integrasjon mot smarttelefoner gjennom Apple Carplay og Android Auto.
2020-utgaven av C-HR kommer med to ulike hybriddrivverk når et nytt og kraftigere 2.0-liters hybridsystem nå tilbys. 1.8-liters systemet med 122 hestekrefter oppgraderes med et litium-ion-batteri og har et CO2-utslipp på bare 109 g/km etter den nye, strengere WLTP-målemetoden. Det helt nye hybridsystemet har en kraftig 2.0-liters Hybrid Dynamic Force-drivlinje. Samlet yter den 184 hestekrefter med et CO2-utslipp på kun 118 g/km.
– Toyota startet en grønn revolusjon i industrien da vi lanserte den første hybridbilen for over 20 år siden. Med våre modeller har vi hele veien dyttet grensene, og C-HR hadde de laveste utslippene i klassen da bilen kom på markedet. Med den oppgraderte modellen viser vi hvordan Toyota kontinuerlig utvikler hybridteknologien til å bli mer energieffektiv, sier Simon.