Norske virksomheter tror ikke på KI

BDO

KI kommer ikke til å endre måten vi jobber på. Det svarer 60 prosent av bedriftsledere i en undersøkelse gjennomført av BDO.– Dette er som å stikke hodet i sanden og håpe det går over, advarer KI-ekspert Henning Torgersen i BDO.

BDO har gjennomført en undersøkelse blant 600 bedriftsledere omkring deres virksomheters bruk av KI. Tallene vekker bekymring.

– Vi ser at kun elleve prosent av de spurte har investert i generativ KI de siste tolv månedene, og av de som har gjort det er et overveldende flertall store selskap, sier Torgersen.  

Les også:  Nye statsråder i Nærings- og fiskeridepartementet

Han frykter at man vil få et større og stadig voksende skille mellom små og mellomstore virksomheter, og de store selskapene som virkelig satser på KI.

Den samme undersøkelsen har kartlagt hvordan bedriftsledere vurderer fremtiden for sin bedrift – og det tegnes et dystert bilde.

– Økte produksjonskostnader trekkes frem som den største bekymringen. Konsekvensen blir da at selskap trekker i bremsen på nye investeringer og prosjekt. KI-utviklingen går rivende raskt og krever ressurser for at man skal henge med. Prioriterer man ikke dèt, blir det blytungt i tiden fremover, advarer Torgersen.

Les også:  Nye statsråder i Nærings- og fiskeridepartementet

Torgersen peker på et annet urovekkende funn. Seksti prosent av de spurte tror ikke generativ KI vil endre måten de jobber på.

– Norske virksomheter tror ikke generativ KI vil ha noe å si for deres virke. Men der tar de feil! Kunstig intelligens treffer alle sektorer og bransjer. Alt fra matsvinn, til bygningsdokumentasjon og digital sikkerhet er i ferd med å bli påvirket. Dette vil treffe oss alle, mener Torgersen.

Les også:  Nye statsråder i Nærings- og fiskeridepartementet

– Hvis ikke norske virksomheter girer om nå, kan det få store konsekvenser for konkurransekraften vår. 

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.