Nordlaks planlegger økt produksjon i årene som kommer, blant annet gjennom å ta i bruk havfarmen Jostein Albert. Nå satser de på en ny merkevarestrategi, og har fått med seg film- og kommunikasjonsselskapet Deadline på laget.
– Vi er et innovasjonsdrevet selskap, ikke bare på produkt- og prosessinnovasjon, nå vil vi forandre måten vi jobber med markedet på, forteller markedsdirektør i Nordlaks, Eirik Nikolaisen.
Som verdens 15. største lakseprodusent er det ingen tvil om at det familieeide selskapet kunne valgt kommunikasjonspartner både nasjonalt og internasjonalt, men valget falt på det nordnorske film- og kommunikasjonsselskapet Deadline.
– Vi har en klar leverandørpolicy på at vi skal velge lokalt der det er mulig og naturlig. Vi ser ingen grunn til å hente inn kompetanse “utenbysfra”, når vi har mange kompetente aktører i vår egen region, forklarer Nikolaisen og fortsetter:
– Å bygge lokalt næringsliv er både et samfunnsansvar som vi som en betydelig aktør i regionen har, samtidig som vi mener det er mer riktig for oss å velge noen som kjenner vår livsstil og omgivelser. Det er jo akkurat dette vi skal ut i verden å snakke om, sier han engasjert.
Etter en todelt konkurranse falt valget på film- og kommunikasjonsselskapet Deadline.
Nordlaks har konkrete planer for markedsarbeidet fremover, og hvordan det skal bidra til å øke både salget og marginene til selskapet.
– Vi har klare mål på hva vi ønsker å oppnå, og jobber nå med å meisle ut strategien for å nå disse målene sammen med kundene våre. De digitale flatene og det visuelle formatet er viktige suksessfaktorer, og ettersom Deadline sitt kjerneområde er nettopp film og markedskommunikasjon, har vi troen på at dette blir en god match, forteller Nikolaisen.
Deadline på sin side er svært takknemlige over tilliten de blir vist.
– Vi elsker å jobbe med kunder som brenner like mye for sin bransje, som vi gjør for vår – da kan vi skape dynamitt sammen, sier daglig leder i Deadline, Martin Meisterlin engasjert.
Selskapet har lang fartstid i bransjen, og har jobbet med ulike aktører i havbruksnæringen tidligere.
– Det er en spennende bransje i rivende utvikling – viktig for landsdelen og som betyr mye for mange. Det er et spennende prosjekt med mye følelser, og det liker vi. Ingenting er kjedeligere enn å lage innhold som ingen bryr seg om, fortsetter han.
En annen viktig årsak til det nyvunne samarbeidet er å tiltrekke seg de rette hodene.
– Vi ønsker å tiltrekke oss kompetente medarbeidere, og dette er en stadig større utfordring, forteller kommunikasjonsansvarlig i Nordlaks, Lars Fredrik Martinussen.
Det er en kjensgjerning at mange unge flytter fra distriktene for å studere, og da gjerne bli værende “ute”. Nordlaks håper de kan bidra til at flere snur nesen nordover igjen etter endt utdanningsløp.
– For å lykkes med det, må vi tenke helhetlig på marked, kommunikasjon og HR, slik at vi samlet sett kan øke attraksjonskraften til arbeidslivet i Nord-Norge, forklarer han.
Som for så mange andre oppdrettsselskap i landet og verden, er det i dag selgers marked på laksebørsen. Så hvorfor bruke penger på markedsføring?
– Svaret er todelt, men begrunnelsen er lik; det handler om fremtiden, svarer Martinussen.
Han forklarer at den ene delen av svaret handler om selskapets verdiskaping. Nordlaks ønsker en annen merkevareposisjon enn det de har i dag, og en endring her vil til syvende og sist påvirke bunnlinjen. Jo høyere bunnlinje, jo mer kan selskapet investere i lokalsamfunnene rundt anleggene i Nordland og Troms, og innovere produksjon og prosesser.
– Dette leder oss over på den andre delen av svaret; Bærekraft. Laks er allerede et av de mest bærekraftige proteinene mennesker kan konsumere, men det er fortsatt mulig å redusere vårt klimaavtrykk. En viktig del av innovasjonsprosessene våre handler om nettopp dette – å gjøre næringen mer bærekraftig. Dette er det ganske få forbrukere som vet, og vi ønsker å fortelle mer om hvordan vi jobber for å sikre en bærekraftig løsning for verdens matproduksjon, sier han.
Nordlaks har flere eksempler på hvordan de jobber målrettet for å begrense sitt klimavtrykk, og implementere bærekraftige løsninger. Blant annet er allerede 94 % av selskapets havbruksanlegg drevet på strøm i stedet for diesel.