Nordmenn over 60 år mest fornøyde med myndighetenes digitale løsninger

netcompany

En undersøkelse gjennomført av Kantar for Netcompany viser at det er stor tilfredshet med offentlige, digitale tjenester blant folk. Undersøkelsen viser at de over 60 år har høyest andel meget eller svært fornøyde brukere av offentlige digitale tjenester.

Nordmenn over 60 synes også det er lettere å bruke digitale tjenester enn den yngre generasjonen.

– Det er gledelig å registrere at nordmenn over 60 år er positiveil digitaliseringen av offentlige tjenester. Det gir et klart signal om at flere tjenester bør bli digitale, sier daglig leder Geir Arne Olsen i IT-selskapet Netcompany.

Les også:  Vil NFT-markedet komme seg i 2024?

I kjølvannet av pandemien ønsket Netcompany å finne ut mer om hvordan nordmenn flest opplever en ny og mer digital hverdag – også når de skal forholde seg til offentlig sektor.

– Disse resultatene viser at det er ingen grunn til å være bekymret for at den eldre delen av befolkningen ikke henger med i digitaliseringen av offentlig sektor, snarere tvert imot, sier Olsen. – Samtidig bør vi være opptatt av at også de yngre både forstår og benytter seg av løsningene, understreker han.

Les også:  – Coop selger turbokylling mot medlemmenes ønske

60 % av alle som deltok i undersøkelsen svarer at de er meget eller svært godt fornøyd med den statlige, digitale tjenesten de brukte sist.

Danmark er kjent for å ha lykkes med digitalisering av offentlig sektor, sist ifølge FN og deres . Derfor har nabolandet blitt brukt for å sammenligne hvordan Norge henger med på digitaliseringsbølgen.

Undersøkelsen viser at danskene synes det er enklere å bruke de offentlige, digitale tjenestene enn hva nordmenn synesNær 70% av danskene sier at tjenesten de benyttet sist var meget eller svært enkel å bruke. I Norge er tallet 58%.

Les også:  LESERINNLEGG: Bilistene skal piskes på plass

– Vi står overfor et digitaliseringsparadoks. Nordmenn bruker sosiale medier mer og handler mer på nett enn hva danskene gjør. Samtidig bruker vi digitale, offentlige tjenester i mindre grad enn hva danskene gjør. Her bør norske myndigheter la seg inspirere til å utvikle enda flere tjenester til befolkningen, sier Olsen i Netcompany.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Gunnar Andreassen

Forfatter og tidl. redaktør i Aftenmagasinet, Nordlandsposten.no og Ranaposten.no. Journalist og skribent i Bodøposten.no samt andre nyhetssider og blogger.