Braksuksess for Albania

apollo

På knappe fem år har Albania gått fra å være en ukjent nykommer til å bli ett av sommerens mest ettertraktede reisemål – og suksessen bare fortsetter! Apollo melder om en salgsøkning på 60 prosent sammenliknet med samme tid ifjor, med Durres Riviera som en soleklar favoritt.

Da Apollo lanserte Nordens første pakkereiser til Albania i 2015 lot ikke reaksjonene vente på seg. Hadde det gamle kommunistlandet noe å tilby som feriedestinasjon?

– Det var mange spørsmål, men for oss var det aldri noen tvil. Apollo har alltid tiltrekkes av det genuine og uberørte. Det er en del av vårt DNA, og i Albania forelsket vi oss momentant i den unike gjestfriheten, sier Beatriz Rivera, Presseansvarlig i Apollo.

Durres Riviera – en ny storfavoritt!
Etter en vellykket førstesesong føk interessen rundt Albania i været. I 2017 lanserte derfor reisearrangøren sin første direkterute fra Oslo til hovedstaden Tirana og feriebyen Durres Riviera – og i fjor ble suksessen en selvskreven faktor.

Les også:  3 av 10 planlegger bilferie i Norge i sommer

– 2019 var definitivt Albanias år. Vi lanserte direkteruter fra både Stavanger og Trondheim og salget økte med over 40 prosent. Samtidig skjedde det enormt mye på reisemålene: nye hoteller åpnet dørene og kundescoren vår nådde nye høyder. Endelig! Smiler Rivera.

Entusiasmen ser ikke ut til å ta noen ende. Den siste uken har nemlig salget av reiser til Durres Riviera økt med nesten 60 prosent sammenliknet med samme tid i fjor. Bergen får også ny direkterute, og fra Trondheim utvides tilbudet med feriebyene Saranda og Dhermi.

– At Albania nå er vårt syvende mest populære reisemål og har klart å danke ut tradisjonelle storfavoritter som Mallorca er ikke annet enn imponerende – og veldig gøy. Det viser jo hvor eventyrlystne nordmenn er blitt, og hvor ivrige vi er etter å oppleve nye ting, sier Rivera.

Les også:  Den nye trendgrønnsaken: Brokkolini

Lokalbefolkningen en nøkkelfaktor
Selv om det først og fremst er Albanias vakre strender og brede tilbud av opplevelser som lokker oss til seg, er Rivera overbevist om at det er lokalbefolkningen som den avgjørende faktoren bak landets suksess.

– Det bor en enorm styrke og ydmykhet i det albanske folket. Tar du deg tid til å snakke med dem, vil du se at de alle deler et felles engasjement om å få Albania til å lykkes, forteller hun.

Engasjementet brenner gjennom hele næringskjeden; Fra de mange unge som nå returnerer tilbake til hjemlandet for å løfte landet videre – til de lokale myndighetene. 14. januar inviterte Albanias turist-, og miljødepartement i samarbeid med UNWTO ministere fra hele Balkan til en konferanse om solidaritet og bærekraft. I et døgn satt nøkkelpersoner fra hele ti ulike land samlet, for å dele erfaringer og dyrke gode samarbeid.

– Gjestfrihet og det å verne om hverandre er en stor del av den albanske kulturen – og det var på mange måter også tråden i konferansen: Man står alltid sterkere sammen, forteller Rivera.

Les også:  Den nye trendgrønnsaken: Brokkolini

Topp fem i 2020?
Med flyvninger fra alle de fire største byene i Norge, et salg som går over all forventing og et unikt samarbeid med lokale myndigheter og engasjerte hotelleiere ser 2020 ut til å bli nok et suksessår for Albania. I Apollos spådom om landets fremtid som feriedestinasjon finnes det i hvert fall ingen tvil:

– Det finnes reisemål som forfører deg, og så finnes det reisemål du forelsker deg i. Albania er definitivt det siste. Jo mer du graver under overflaten, jo flere skatter finner du – og jeg er overbevist om at dette mangfoldige og unike landet vil fortsette å vokse og trollbinde enda flere av oss, sier Rivera.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.