Vil NFT-markedet komme seg i 2024?

Betaling og verifisering med kryptovaluta blir mer alminnelig over hele verden. Invasjonen førte til en eksplosjon i markedet i 2021 med NFT-kjøp, men har siden dabbet av og folk har mistet interesse. I andre sektorer er fortsatt kryptovaluta et voksende marked.

Blant annet har casino på nett gjort det enklere å få tilgang til spilleautomater, og kjente casino Norge bruker, som Mr Bet og mange andre, har fremtidsplaner om å implementere dette etter hvert. Men hvorfor har NFT-markedet hatt et kraftig fall de siste årene? Vi skal utforske dette videre i denne artikkelen, og hvordan fremtiden ser ut for NFTer.

Hva betyr NFT?

NFT står for «non-fungible token» på engelsk, som oversatt til norsk blir «ikke-utbyttbar token», vanligvis bygget på Ethereum plattformen. Denne teknologien gjør det mulig å bevise eierskap og autentisitet av digitale elementer ved å tildele dem en unik digital signatur som er lagret i en desentralisert blokkjede.

Kunstnere kan lage digitale malerier, illustrasjoner eller animasjoner og selge dem som NFT-er. Et eksempel er kunstverket «Everydays: The First 5000 Days» av Beeple, som ble solgt som en NFT for millioner av dollar. Spillutviklere kan også lage unike virtuelle gjenstander eller samleobjekter som spillere kan kjøpe som NFT-er. Det er også mulig å distribuere musikk som kun en person har rettighetene til.

Årsaken til at NFT-markedet har fått en nedtur

Som med alt annet, er det vanlig at en ny trend får en stor oppslutning i begynnelsen, da alle vil inn å tjene penger. Et godt eksempel på dette er for eksempel .com-boblen tidlig på 2000-tallet. Men er internett borte? Nei, nettet vokser som aldri før med stadig nye nettsider som dukker opp.

Les også:  En reise gjennom den fascinerende verdenen av idrett

Det samme har nok skjedd med NFT-markedet de siste par årene. Vi får en stor interesse i begynnelsen, og deretter et fall i interesse hvor mange useriøse aktører forsvinner og skaper rom for mer etablerte selskaper til å vokse i dette markedet.

Fremtidsutsiktene for NFT-markedet for 2024

Over tid vil vi se mer av dette innenfor NFT markedet, og volumet av kvasikunst og antallet plattformer for å kjøpe NFT-kunst vil nok reduseres etter hvert. En av de største markedsplassene, OpenSea, meldte fra i fjor at de har redusert bemanningen sin med over 50 %.

Etter at markedet har stupt de siste årene, har også utvalget gjort det. Småkunstnere som utvikler NFT-er fra soverommet i håp om å bli rik, forsvinner et flere og flere av på de store kjente plattformene for NFT-kunst. Det er litt den samme utvelgelsesprosessen som har foregått på kryptovaluta markedet i over lengre tid.

Vi går nå inn i en ny epoke kalt «phygital» (fysisk + digital) aktiva, der det fysiske møter det digitale. Se deg at store merkevarer som Adidas og Nike går inn for å ikke bare tilby fysiske produkter på hyllene sine. De legger nå til digitale verdier ved siden av de fysiske varene. Dette handler om å skape noe eksklusivt.

Les også:  Norsk casinobransje i sterk vekst

For å forklare dette, kan du forestille deg at du kjøper et par joggesko. I tillegg til å få det fysiske produktet i esken, får du også tilgang til en tilknyttet digital gjenstand, kanskje en NFT. Dette skaper et ekstra lag av unikhet rundt eierskapet ditt.

Vil NFT- markedet vokse over tid?

På grunn av inntoget av store merkevarer og kjendiser som ønsker å selge sin digitale kunst, vil nok markedet vokse fremover. Det er allerede tegn på at markedet nådde sitt bunnivå i august 2023, og har siden den gang stabilisert seg kraftig. Blant annet uttalte Forbes i USA at markedet er forventet å vokse fra 1,6 – 3,2 milliarder frem til 2027.

Men har du gode ideer for NFT-kunst eller andre digitale produkter som krever eksklusivitet, er det fortsatt gode muligheter. Det er ikke umulig for nye å slå gjennom på markedet, men du må skille deg ut fra mengden. Å lage artige animerte figurer er det mer enn nok av.

Her er de viktigste endringene som kommer til å forme NFT-markedet fremover:

  • Store selskaper og små bedrifter engasjerer seg mer i NFT-markedet for å skape engasjement rundt sine produkter
  • Fokuset er på tilgjengelighet og dybde av engasjement heller enn sjeldenhet og storhet slik det har vært tidligere
  • En kombinasjon av fysisk og digitale aktiva blir mer vanlig, hvor kjøp av håndfaste varer åpner døren for tilknyttede digitale gjenstander
Les også:  En reise gjennom den fascinerende verdenen av idrett

Det blir altså et større kommersielt markedet rundt NFT- utvikling enn det vi har sett tidligere. Merkevarer vil for eksempel bruke dette for å verifisere at produktene forbrukere har kjøpt ikke er kopierte varer. Artister kan også bruke dette på å utvikle samleobjekter til fans som har et begrenset opplag.

Dette kan for eksempel være T-skjorter, kopper og andre rekvisita som artister eller kjendiser selger. Det finnes mye piratkopiert materiale i verden, og en NFT kan hjelpe å spore legitimiteten av en vare du kjøper.

Konklusjon om fremtiden for NFT

Det finnes mange bruksområder for NFT, og markedet er absolutt ikke dødt. Men vi går bort fra den trenden med utvikling av nytteløs kunst for oppbevaring av eiendeler, noe som egentlig er noe positivt for markedet i sin helhet. Istedenfor ser vi at NFT-er blir brukt som en garanti for ekthet på fysiske produkter, noe som mange forbrukere vil få nytte av.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Bodoeposten.no