Nordmenn har solgt boliger selv for 6 milliarder

eiendom

Propr.no har 28 prosent vekst i oppdrag første halvår og det har så langt hele 2.900 tegnede oppdrag fordelt på alle landets kommuner.

– På tross av Corona har vi opplevd en god vekst i mengden oppdrag første halvår, sier Propr-sjef Kjetil Eriksson.

Propr.no er en digital boligsalgstjeneste som bruker avansert maskinlæring. Propr.no er Norges største boligsalgstjeneste på nett, og har utviklet et system som erstatter eiendoms-megleren. Ved hjelp av teknologien kan du selge boligen din selv på et trygt, sikkert og enkelt måte, uten et fordyrende mellomledd.

COVID-19 pandemien
Første halvår i år har vært vanskelig tid for mange virksomheter, grunnet den globale COVID-19-pandemien som har rammet hardt mange steder i Norge og verden. 

– På tross av dette har vi opplevd en god vekst i mengden oppdrag, sier Eriksson og legger til at det i fjor hadde 521 oppdrag første halvår, sammenlignet med 667 i første halvår i år. 

Les også:  Kjente norske forfattere bak strømme-utgaver av kjente folkeeventyr

– Vi klarte en vekst på 28 prosent i antall oppdrag på tross av nedstengning av Norge og dermed ett usikkert boligmarked, sier daglig leder i Propr.no, Kjetil Eriksson.

Selskapet opplevde en god vekst i januar og februar, men grunnet utbruddet av pandemien opplevde Propr.no en omsetningssvikt i mars. Dette tok seg opp i mai og juni.

Den digitale boligsalgstjenesten Propr.no leverer et positivt driftsresultat før av- og nedskrivninger (EBITDA-resultat) på 252.000 kroner første halvår, tross Corona-pandemien.

Vekst
Omsetningen per første halvår endte på 8,5 millioner kroner som er opp fra 7,7 millioner i samme kvartal i fjor. Egenkapitalen er på 14,7 millioner kroner.

Les også:  Vil sikre bedre pensjoner med stortingsforlik

– Vi klarer en frisk økning i omsetningen og ender på et positivt driftsresultat før av- og nedskrivninger (EBITDA-resultat) på 252.000 kroner i første halvår, sier Eriksson.

Andre kvartal startet svakt, men Propr.no returnerte til tilfredsstillende vekst i andre halvdel av kvartalet, som ga en omsetningsvekst på 18,9 prosent sammenlignet med i fjor.

– Vi klarte et driftsresultat før av- og nedskrivninger (EBITDA-resultat) på 650.000 kroner i kvartalet, sier Eriksson. Samme kvartal i fjor var 100.000 kroner som er en frisk resultat-forbedring. Forklaringen ligger i kostnadsdisiplin i perioden og operasjonell skaler-barhet.

1,6 milliarder
Propr.no sine kunder omsatte boliger i første halvår for 1.637.610.000 kroner sammenlignet med 1.049.649.000 kroner i tilsvarende periode i fjor, en økning på 56 prosent. 

– Vi opplever at dette er en tydelig pekepinn på at Propr.no fortsetter å etablere seg som et selskap norske forbrukere har varig tillit til, sier Eriksson.

Les også:  Under halvparten av norske bedrifter bruker totrinns-pålogging

Han sier at både selger – og kjøper – viser tillit til tjenesten, og produktene Propr.no tilbyr. 

– Vi ser en økende grad av returnerende kunder, i den grad at de som kjøper via Propr.no kommer tilbake når de skal selge. Dette er en lovende utvikling for selskapet, sier han og legger til at det så langt har vært tegnede oppdrag for seks milliarder kroner siden start. 

– Det ligger fremdeles et stort potensial foran oss i Norge, sier Eriksson om fremtiden.

Merk at når du selger din bolig selv må du være nøye på arealet får å unngå arealsvikt prisavslag.

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.