Nordland sender matter og pledd til Paris

pressenytt

Mattespesialisten Heymat fra Mo i Rana og den kjente designeren Andreas Engesvik fra Svolvær skal representere Norge på den ledende designmessen Maison&Objet i Paris.

– Norsk design er på fremmarsj i Frankrike. Aldri før har så mange norske designbedrifter stilt ut i Paris sammen. Når flere av dem også skal lansere nye produkter på Maison&Objet, blir dette en norsk designstand utenom det vanlige, sier Egil Sundet i Designindustrien, en bransjeforening i Norsk Industri.

Fredag denne uken åpner Maison&Objet dørene for et designsultent publikum fra hele verden. Ragnhild Grytten, som er prosjektleder for Inside Norway, forteller at den norske standen rommer noen av de aller fremste designaktørene i Norge akkurat nå.

– Dette er kompromissløse, designdrevne bedrifter som holder et svært høyt nivå på det de gjør. Norsk design har en stigende stjerne i Europa, og vi har en særdeles god stand som jeg gleder meg til å vise fram for et internasjonalt publikum, sier hun.

Les også:  6,3 millioner til vernede og fredete fartøy i Nordland

Heymat-matter og Engesvik-pledd
Fremadstormende Heymat fra Mo i Rana tar med seg to av sine karakteristiske matter til Maison&Objet på fredag.

Løype er formgitt av designstudioet Vera & Kyte, og henter inspirasjon fra skisporet. Det enkle, grafiske mønstret skal minne om nypreparerte løyper.

Designeren Kristine Five Melvær har formgitt matten Stein for Heymat. Matten er en del av serien Heymat+, og er laget av resirkulert plast.

I tillegg skal designbedriften Fram Oslo stille ut to pledd – Bunad og Helle – som er designet av Andreas Engesvik, som har bakgrunn fra Svolvær. Engevik fikk sitt gjennombrudd med Norway Says like etter årtusenskiftet.

Les også:  Han Helge & Han Håkon fra Nord-Norge slipper gladlåta "Snøscooterfest"

Eksporterer mer i 2019
Totalt seks bedrifter stiller ut på Inside Norway-standen i Paris fra 6. til 10. september: Vestre, Northern, Heymat, Fram Oslo, Magnor Glassverk og Lundhs Real Stone.

Ifølge Designindustrien økte eksporten av møbel- og interiørprodukter med 5,3 prosent i løpet av årets første halvår.

– Faktisk er design- og ferdigvareindustrien den ene av bare to sektorer i Norge som kan vise til eksportvekst de siste 10 årene. Ambisjonen nå er å doble eksporten fram mot 2030, noe som kan gi 40 milliarder i økt verdiskaping og kanskje 30 000 nye arbeidsplasser. Skal vi få det til, behøver vi politisk støtte, sier Egil Sundet.

Les også:  Høysesong for steinsprutskader i Nordland – 350 skader i påskeuken

– Trenger eksportutviklingsordning
Rent konkret ønsker bransjesjefen en egen eksportutviklingsordning for design og ferdigvare. Dette har eksistert i Danmark i en årrekke og nokså nylig kommet på plass i Sverige.

– Dersom vi mener alvor når vi snakker om å finne noe å leve av etter oljeeventyret, ligger det et betydelig potensial i norsk design. Interessen for norske designprodukter er større enn den har vært på lenge, noe vi får bekreftet hver gang vi deltar på internasjonale messer som Maison&Objet. Nå må vi smi mens jernet er varmt, og en egen eksportutviklingsordning kan hjelpe norske designbedrifter med å finne nye markeder utenfor Norge, sier Sundet.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.