Nordland fylkeskommune møtte oljeselskapene til dialog

nfk

Fylkesråd for næring Bjørn Larsen møtte oljeselskapene som har aktivitet i Norskehavet. – Jeg fikk en god oppdatering på aktivitetene som kommer de nærmeste årene. Disse selskapene er svært viktig for næringslivet i Nordland, sier fylkesråd Larsen.

Nylig møtte fylkesråd for næring, Bjørn Larsen, oljebransjen, og fikk en oppdatering av aktiviteten for 2024 fra alle offshore oljeselskapene i Norskehavet.

– Det er nylig tildelt 25 lisenser for leteaktivitet i Norskehavet. Det legger forventning til økt aktivitet også i Nordland, underbygger fylkesråd for næring, Bjørn Larsen.

Totalleveransene i Nordland har gått opp med 25 prosent, og ligger nå på 1,7 milliarder kroner. Av dette utgjør varer 32 prosent og tjenester 68 prosent.

Les også:  Avinor: Seks nye tårn overføres til Bodø

– Totalt sysselsetter denne næringen 576 årsverk i Nordland. Sysselsettingen økte med 65 årsverk fra 2021 til 2022, forklarer Larsen.

Selskapene melder om økt aktivitet fra midten av 2024, og som vil fortsette i 2025.

– Det er viktig for Nordland fylkeskommune at basene i Nordland blir prioritert av selskapene i letefasen. Av erfaring vet vi at de strukturene og aktiviteten som etableres i letefasen, ofte blir videreført til driftsfasen. Nettopp derfor er det viktig at vi holder god dialog med denne næringen, som er svært viktig i industrifylket Nordland, understreker fylkesråd larsen.

Les også:  LESERINNLEGG: Bilistene flås og bompengene sløses!

Boreaktivitet nord for 65,3 breddegrad skal betjenes fra Sandnessjøen, av både Aker BP, Equinor, Wintershall DEA og OMV.

– Vi ønsker særskilt å takke OMV for at de har valgt Sandnessjøen som base for sin leteaktivitet og at de fortsetter bruk av basen til forsyning som følge av gode leveranser. De ser at vi leverer kvalitet i Nordland, sier Larsen.

Fylkesråden er likevel litt bekymret for at samferdselstilbudet ikke er bra nok, da frekvensen på FOT-rutene til og fra Sandnessjøen og Brønnøysund ikke er gode nok. FOT-rutene er de offentlig subsidierte flyrutene, definert og finansiert fra statlig hold.

Les også:  Bodøværinger får mest kaffe for pengene i Nordland

– Forslag som er lagt frem av Widerøe, er ikke i nærheten av å dekke den aktiviteten som er meldt inn fra aktørene i oljenæringen. I tillegg er manglende passkontroll i Sandnessjøen en utfordring, fordi det fører til store kostnader for offshoreselskapene. Og som i neste omgang kan medføre at valget faller på andre baser, avslutter fylksråd Bjørn Larsen.  

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Gunnar Andreassen

Forfatter og tidl. redaktør i Aftenmagasinet, Nordlandsposten.no og Ranaposten.no. Journalist og skribent i Bodøposten.no samt andre nyhetssider og blogger.