Både morsdag og Valentinsdagen nærmer seg, og Coops butikker forventer å selge blomster for 30 millioner kroner i løpet av uken. Dette er tre ganger så mye som på en vanlig uke.
– Vi er opptatt av å tilby kundene våre et bredt utvalg varer. I tillegg til dagligvarer som melk og brød, er blomsterutvalget i våre butikker noe mange av våre kunder setter pris på. Blomster er ofte en impulsvare for dem som ønsker å glede noen eller pynte opp hjemme, men til morsdag og Valentinsdagen er blomster obligatorisk og da er det ekstra mange som tar med seg en rosebukett når de er innom dagligvarebutikken, sier Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop Norge.
I år faller morsdag og Valentinsdagen rett etter hverandre. Den neste uken forventer Coop å selge blomster for ca. 30 millioner kroner.
– Dette er tre ganger så mye som på en vanlig uke, Blomstersalget er på nivå med andre typiske blomstersesonger som påske, 17. mai og jul, sier Kristiansen.
Roser er selvskreven til den romantiske Valentinsdagen, og det selges mye tulipaner og morsdagsbuketter. Gaveprodukter som orkide og hortensia er også populært.
– Roser er den aller mest populære blomsten til morsdag og Valentinsdagen. Menn kjøper gjerne litt mer eksklusive og dyre roser til disse anledningene for å gjøre stas på sin kjære. Det syns vi i Coop er koselig, sier Kristiansen.
Coop opplevde god vekst på blomstersalget gjennom 2021. Totalt ble det solgt 10 prosent mer blomster i fjor enn i 2020. Eksempelvis solgte Coop 650 000 buketter tulipaner for 40 millioner kroner i 2021.
– De siste par årene har vært spesielle, og kundene våre har brukt mye tid i hjemmet. Mange har hatt mer tid til å stelle i hus og hage, og dette har vi sett på blomstersalget. I tillegg er det nok mange som har kjøpt blomster i gave til nære og kjære, for å vise omsorg og for å lyse litt opp i hverdagen, avslutter Kristiansen.