Bemanningsutsiktene faller kraftig i bransjen for forbrukervarer og -tjenester i den nyeste arbeidsmarkedsundersøkelsen fra ManpowerGroup. Etter å ha økt gjennom pandemien, ser det nå ut til at optimismen har snudd. Ifølge Børge Andreassen i Manpower er det mange som nå merker et endret kjøpemønster.
Bemannings-, konsulent- og rekrutteringsselskapet ManpowerGroup spør hvert kvartal norske arbeidsgivere om de skal bemanne opp, bemanne ned eller holde bemanningen uendret i kommende kvartal. Tallene for første kvartal 2023 viser at arbeidsgiverne er langt mindre optimistiske nå enn for tre måneder siden. Nettoutsiktene for alle bransjer går betydelig tilbake fra +34 prosent til +23.
Forbrukervarer og -tjenester er en av bransjene som opplever det største fallet. Her er bemanningsbehovet halvert fra forrige kvartal, og gått fra 34 prosent til 18 prosent. Ifølge Børge Andreassen, regiondirektør for Manpower Logistikk, så vi en nedgang i 2020 også. Samtidig må vi helt tilbake til 2008 og finanskrisen for å finne en tilsvarende periode med eksplosiv vekst etterfulgt av et like kraftig fall som nå.
– Da pandemien traff oss i 2020 var det full stopp i nyansettelser. Det gjaldt for alle bransjer. Men fra og med sommeren 2021 har forbruket vårt hatt en voldsom vekst. Det førte til en rask økning i forventete nyansettelser og toppen ble nådd i tredje kvartal 2021. Da hadde vi rekordhøye bemanningsutsikter med 38 prosent. For å finne tilsvarende tall må vi helt tilbake til 2008 og finanskrisen. Akkurat som da, ser vi nå også et stort fall, sier Andreassen.
– Når vi nå ser hvor raskt forbruket økte gjennom pandemien er det ikke rart at det førte til høyere inflasjon og renteøkning. At strømprisene i tillegg skulle øke like dramatisk gjør at alle får mindre å rutte med. Forbruksvarer som tv, sofa eller annen nips og naps som trening og velvære er da ofte det første som ryker. Dette er nok også hovedgrunnen til at vi ser det store fallet i nyansettelser som vi ser nå, sier Andreassen.
– Koronapandemien førte til økt vekst, spesielt for netthandelen. Vi brukte mer penger på alt fra elektronikk og møbler, til strømmetjenester og oppussing. Nå som pandemien er over og folk har gått tilbake til sitt gamle handlemønster er det naturlig at vi ser en endring, sier Andreassen.
Andreassen mener også at det er forskjell på bemanning i klassisk detaljhandel og butikker som kun er på nett.
-Netthandel er mer uforutsigbart enn detaljhandel. Eier du en fysisk butikk kan du lettere estimere hvor mange kunder som kommer innom butikken din og hvor mange varer du må bestille. Kundegruppen din er også mer lojal. Det gjør det mye lettere å planlegge bemanningsbehovet ditt. For netthandelen er det mye vanskeligere å estimere fremtidig salg og du må derfor ha mer fleksibel bemanning. Dette slår samtidig ut for bemanningen til logistikkselskapene som skal håndterer varene dine, sier Andreassen.