Kasakhstan vil samarbeide med Narvik havn innen transport og logistikk

Kasakhstan

Narvik, en av Norges største havner, kan bli en atlantisk havn for Kasakhstan, sa havnedirektør for Narvik havn Rune Johan Arnøy.

Han var i den kasakhiske hovedstaden for å delta i en plenarsesjon til generalforsamlingen til Koordineringsrådet for transsibirsk transport (CCTT) 19-20. september.

– Vi møtte ledelsen til KTZ Express, et selskap som tilbyr logistiske tjenester og kombinert transport i Kasakhstan. Vi tror dette møtet vil føre oss videre på Den nye silkeveien som man kaller det, fra Kina til Europa. Når det gjelder Narvik, er havnen inngangsporten til Nord-Amerika, sa han i et intervju i forbindelse med denne saken.

Som knytepunkt for godstransport og transitthavn er Narvik forbundet med jernbane med Sverige som er forbundet med Finland og videre gjennom Russland – med Kasakhstan og Kina.

– Det var interessant å høre på hva andre selskaper gjør for å sette i gang jernbanetransport. Det er veldig viktig at jernbanen er rimelig og har en god rutetabell fordi det er en stor konkurranse blant rederiene fra de asiatiske havnene til Europa. Muligens kan vi bruke jernbanen med dagens hastighet og kanskje ha den enda raskere siden prisen er kompatibel med rederienes priser, sa han.

Les også:  Jubler for satsing på fiskerihavner i Nordland

Narvik kan bli et viktig ledd i den transeurasiske transitt- og transportkorridor, bemerket Kasakhstans ambassadør til Norge Yerkin Akhinzhanov på et møte med Narviks ordfører Rune Edvardsen og Arnøy i begynnelsen av september 2019.

– Før vi kom hit, besøkte Kasakhstans ambassadør til Norge oss i Narvik. Vi ble veldig imponert over kunnskapene hans ikke bare om Norge, men også om Narvik. Den er en liten by sammenlignet med Nur-Sultan, og han kom til oss og fikk oss nesten til å tro at han har oppholdt seg i Norge i flere år. Han prøvde å hjelpe oss med å sette opp noen møter, sa han.

Les også:  Veisatsing fra Saltfjellet helt til Bognes

Arnøy bemerket at samarbeid med KTZ Express er viktig «fordi de håndterer containere på jernbanevognene, men de har også kjølecontainer som kan sende tilbake fisk fra vår havn.»

– Vi ønsker å ha en balansert flyt. Hvis vi kan frakte fersk fisk i kjølecontainere i det nye anlegget som heter BluWrap, vil det komme Russland, Kasakhstan og Kina til gode. Det kan være et veldig stort og interessant produkt. Vi vil også prøve å finne andre måter å sende varer tilbake. Derfor snakker vi også med havnene i Canada for å se hva slags råvarer de sender til Kina i dag. Kasakhstan kan bruke våre havner og vår jernbaneforbindelse til landet og Kina i stedet for å gå til de sentraleuropeiske havnene som er mer overfylt enn oss, og det gir oss muligheten til å gjøre forretninger med Kasakhstan, la han til.

Les også:  Stenger Herøysundet

Norge og Kasakhstan ligner på noen måter på hverandre når det gjelder ressurser, spesielt olje, bemerket Arnøy. Han mener at landets oljeindustri trenger mye utstyr som også kan håndteres på ruten.

– Vi ser at det er flere muligheter fordi vi har en effektiv transportkorridor, og dette skaper nye muligheter. Derfor er det meget interessant å snakke med folk som jobber i disse systemene, og utfordre dem. Vi vil bare være ivrige etter å finne gode måter og gode løsninger som vi kan ta med hjem igjen. Vi vil fortelle om disse mulighetene til våre forretningspartnere ikke bare i Norge, men også til Sverige og Finland og også over Nord-Atlanten, til Island, Canada og USA. Det kan også være av stor interesse å bruke jernbanen til passasjertog eller som turistreisealternativ, sa han.

Kilde: The Astana Times

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.