Extra er nok en gang vekstvinner i dagligvaremarkedet

coop hoel

Coops lavpriskjede Extra har størst vekst av samtlige dagligvarekjeder i 2019. Ferske tall fra Nielsen viser at Extra for niende året på rad er den dagligvarekjeden med høyest vekst i dagligvaremarkedet sammenlignet med året før.

I 2019 økte markedsandelen med 1,4 prosentpoeng til 14,7 prosent.

 – Jeg får gåsehud av disse tallene. Nå ringer vi i den ekstra store bjella for å markere nok et heftig år. Jeg vil rette en stor takk til våre fantastiske ansatte som gir våre kunder, som også er våre medeiere, de beste handleopplevelsene. Sammen med kombinasjonen av lave priser og stort utvalgt, er det vinnerformelen som gjør at vi vokser mest i markedet år etter år, sier kjededirektør Christian Hoel i Extra.

Les også:  Nye koronatiltak for fiskerinæringen

Veksten for Extra-kjeden er en kombinasjon av organisk vekst for eksisterende butikker og resultatet av omprofileringer og nyåpninger. Omsetningen økte til totalt 26 milliarder kroner i et ellers svakt dagligvaremarked som vokste med 1,3 prosent til 178 milliarder kroner totalt. Totalt holdt antallet butikker seg stabilt i 2019, men med en økning blant butikker i lavpriskjeder på bekostning av nærbutikker.

Extra-kjeden teller nå 478 lavprisbutikker over hele landet. En historisk høy vekst etter åpningen av sin første butikk i Halden i 2006.

Les også:  Hele bilutleiebransjen rammes hardt av koronaviruset

– Ikke bare har Extra-kjeden vokst til rekordhøye nivåer på omsetning, antallet butikker og kjennskap i markedet. Kundenes tilfredshet med butikkene og deres ansatte er også på all time high i 2019. Dette er vi virkelig stolte av, og er et fantastisk utgangspunkt for videre vekst, sier Hoel.

Totalt sett øker Coop sin markedsandel i dagligvaremarkedet med 0,13 prosentpoeng til 29,5 prosent i 2019. Antallet butikker er på 1121 fordelt på kjedene Extra, Obs, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken.

Les også:  Slik holder du kjøkkenet rent

– Jeg er stolt over at Coop, som den annerledes eide dagligvarekjeden, øker sin markedsandel og dermed sin konkurransekraft i et krevende marked. Sammen med hvordan vi er eid av kundene, er bredden i våre kjedekonsepter en av våre styrker. Det gjør oss attraktive for våre kunder, noe som igjen er viktig for leverandører og gårdeiere, sier konsernsjef Geir Inge Stokke i Coop.

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.