I dagens VG avsløres det at Statens vegvesen bryter reglene for tilsyn på én av to broer. Flere av Statens vegvesens regioner bekrefter overfor VG at de de ikke får gjennomført de årlige inspeksjonene av alle riks- og fylkesveibroer.
Men regelverket til Statens vegvesen sier det skal gjøres. Hvert femte år skal broene ha hovedinspeksjon, men det brytes også altfor ofte. Mange broer har ikke hatt tilsyn på mange år. Verst er det der det er mest trafikk, faktisk står det dårligere til på de mest trafikkerte strekningene enn gjennomsnittet for landet.
– Dette er veldig alvorlig og bekymringsfullt, veimyndighetene klarer ikke å følge opp eget regelverk. Det må gjøres noe med dette for trafikksikkerhetens skyld, sier Inger Elisabeth Sagedal i NAF.
Og i dagens Saltenposten.no avsløres det nå at tre broer på riks- og fylkesveier i Saltdal har alvorlige skader.
Forfallet på landets broer er stort. Skal etterslepet på vedlikehold tas igjen, trengs det 15 milliarder kroner, og det kommer til syne blant annet i at over 1000 broer har store skader.
– Dette er de registrerte skadene, men når det viser seg at tilsynet svikter, frykter vi at det kan være verre, sier Inger Elisabeth Sagedal.
Vedlikehold er det viktigste for NAFs 500 000 medlemmer. De er tydelige på at vedlikehold av de veiene, broene og tunnelene vi har er viktigere enn å bygge nytt.