Black Friday: I natt økte netthandelen med 982 prosent

juletre

Da klokken passerte tolv i natt, økte den norske netthandelen med hele 982 prosent sammenlignet med en vanlig dag. Elektronikk var den store salgsvinneren. Så langt har Black Week-salget på nett økt med 9 prosent fra i fjor.

–  Selv om fjorårets Black Week på mange måter var spesielt, med strenge koronatiltak og økt bruk av nettet til julehandelen, er det tydelig at også i en mer normal situasjon som vi har i år, så foretrekker flere å handle på nett. Prisbevisste nordmenn benytter i økende grad muligheten i Black Week for å gjøre et godt kjøp, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Mer enn 12 000 norske nettbutikker som bruker Klarnas betalings- og shoppingtjenester er grunnlaget for den unike salgsstatistikken. Nærmere halvparten av all netthandel i Norden går gjennom dem.

Tradisjon tro la flere nettbutikker ut mange av sine beste tilbud natt til Black Friday. Det medførte at hele 982 prosent flere enn en gjennomsnittsdag netthandlet med Klarna i timen mellom midnatt og klokken 01. Det er på samme nivået som under fjorårets Black Friday, som var den enkeltdagen med høyest omsetning gjennom Klarnas betalingsløsninger i Norge noensinne.

Les også:  Sissel Kyrkjebø ute med ny EP "Christmas Time Is Here"

Kategoriene som vokste mest den første timen av årets Black Friday, sammenlignet med en vanlig handledag, var elektronikk.

Klarnas salgsstatistikk fra Black Week viser også at trenden med at Black Friday-salget i økende grad har blitt til en hel Black Week-uke med tilbud, forsterkes:

  • Fra og med mandag 22. november til og med torsdag 25 november, økte netthandelssalget med 9 prosent fra den samme perioden i fjor.
  • Innbyggerne i Oslo har i løpet av disse fire dagene per innbygger handlet 11 prosent mer enn landsgjennomsnittet. Minst har de handlet i Agder. Der handlet gjennomsnittsinnbyggeren 14 prosent under landsgjennomsnittet.
  • Kategoriene som har vokst mest, som andel av det totale salget sammenlignet med en gjennomsnittsdag, er barneprodukter, elektronikk og helse og skjønnhet.
  • Kvinner sto for 64 prosent av kjøpene som ble gjort gjennom Klarna disse fire dagene.
  • Aldersgruppene som har handlet mest er de mellom 25 og 40 år (44 %) etterfulgt av 41-56 år (36 %), 57+ år (13 %) og 18-24 år (7 %).
Les også:  Pendlerbolig-skandalen: Når våre fremste tillitsvalgte svikter

– De siste årene har vi sett at større deler av salgsvolumet og tilbudene i økende grad har spredd seg til dagene før selve Black Friday. Mye tyder på at dette er en tendens som fortsetter i år. Samtidig er det verdt å merke seg at Black Friday i fjor fremdeles var rundt tre ganger så stor som gjennomsnittet av de andre dagene i Black Week, sier Elvestad.

Ifølge en representativ undersøkelse Klarna har foretatt oppgir nærmere halvparten (46 %) at de planlegger å handle i løpet av Black Week. Like mange som i fjor (64 %) sier de skal gjøre det meste av denne handlingen på nett.

Les også:  Se opp for lokketilbud på Black Friday

Mens hele 52 prosent av de som skal handle på nett vet hva de skal kjøpe i løpet av Black Week-uken, er det tilsvarende tallet blant de som foretrekker fysisk butikk 28 prosent.

– Vi ser et tydelig mønster der gruppen som oppgir de skal handle mest på nett både planlegger og budsjetterer innkjøpene sine i større grad enn de som gjør det meste av handlingen sin i fysisk butikk. Dette er også bevisste forbrukere som stiller enda større krav til at butikkene faktisk har lavere priser. Får de ikke gode nok priser, så kjøper de ikke, sier Klarnas markedsdirektør, Thomas Elvestad.

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.