Brannvesenet og Brannvernforeningens maskot Bjørnis er frontfigur i tre nye barnebøker som utgis på Aschehoug Forlag. Bøkene lar barn og foreldre lære mer om brannsikkerhet, brannkonstabelyrket og livet på brannstasjonen.
– For oss er barnebøker en helt ny måte å formidle viktig brannvernkunnskap på. Brannbamsen Bjørnis er vår største satsing gjennom tidene på barna som målgruppe. Brannvernopplæring for barn er noe av det viktigste vi holder på med. Det handler om å tilføre barna grunnleggende kunnskaper og holdninger de har med seg resten av livet. Samtidig vet vi at barna er gode brannvernambassadører overfor de voksne. De færreste mammaer og pappaer sier vel nei, når barna foreslår at det er på tide å teste røykvarslerne, spør avdelingsleder Håvard Kleppe i Norsk brannvernforening.
Han har forfattet bøkene sammen med prosjektleder og primus motor i Bjørnisprosjektet, Rikard Heimen. Illustratør er Marthe Gravseth Aspen. Bøkene utgis på Aschehoug Forlag.
Magisk møte
– Møtet mellom Bjørnis og barna er magisk. Kontakten som oppstår gir oss i brannvesenet unike muligheter til å kommunisere med barn. Derfor har Bjørnis blitt vårt viktigste verktøy i møte med barna, enten det er i forbindelse med branner eller ulykker, eller i brannvernopplæring tilpasset den yngre garde, sier Rikard Heimen, som også er brannkonstabel i Trøndelag brann- og redningstjeneste der Bjørnisprosjektet har sin opprinnelse.
Bjørnisprosjektet har nå spredt seg til brannvesen over hele landet, og er utpekt av sentrale aktører i brann-Norge som nasjonal satsing med driftsansvaret lagt til Brannvernforeningen.
Viktig verktøy
– Brannbamsen Bjørnis er allerede godt kjent for mange barn gjennom blant annet brannvernopplæring i barnehagen, åpen dag på brannstasjonen og musikkvideoer på YouTube. Nå gleder vi oss til å innta også hjemmets lesekroker, sier Kleppe.
Bjørnisprosjektet har tre satsingsområder: For det første brukes Bjørnis som verktøy når brannvesenet møter barn i forbindelse med branner og andre ulykker. Trøstebamsen er utplassert på brannbiler over hele landet, og gis til barn for å forebygge traumer. For det andre er Bjørnis sentral i opplæringsmateriell som brukes av barnehagene. For det tredje skal Bjørnis være brannvesenets positive promotør og budbringer av brannforebyggende informasjon.
Etterspurt bamse
– Det har vært litt av en reise. Vi startet med noen småbamser i Trondheim i 2013. Nå har prosjektet vokst, og det finnes 40 store maskoter på brannstasjoner over hele Norge. Vi har opplæringsmateriell ute i over 4000 barnehager, musikkvideoene på YouTube har over 12 millioner visninger og vi deltar med danseshow på ulike arrangementer landet rundt. Og fortsatt tenker vi at vi står i startblokka, for vi har mange ideer vi håper å kunne realisere, sier Heimen, som ikke lenger lever et typisk brannkonstabelliv.
– Det er gøy å oppleve at Bjørnis er etterspurt. Ekstra stas er det at et stort og velrenommert forlag som Aschehoug tar kontakt med oss og vil lage barnebøker sammen med oss. Vi er glade for å få muligheten, og håper barn og foreldre liker bøkene, legger Heimen til.